Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
5 december 2018, om 09:15 uur
Bekeken:
158 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
84 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Rehabilitatie Fred van der Wal 2009 (deel 4)"


fred van der wal 05-11-2009

 

Kalender

Voor de goede orde hieronder even de originele mail. Voor een logische tijds indeling had ik het onderste bericht even boven geplaatst waar meneeer Rozen bezwaar tegen maakte, maar hier dan het mij toegezondene.

 

fred van der wal 05-11-2009

Deze bovenstaande mail is een van de diverse mails die ik met het Stedelijk Museum heb uitgewissseld. Een aantal zullen de komende dagen volgen.

 

Kalender 05-11-2009

 

Van: fred van der wal [mailto:—-@hotmail.com

http://www.stedelijk.nl en klik op ‘bibliotheek’

Is het origineel. Er gaat blijkbaar wat fout nu in het tijdstip. Een bekend MS Outlook serverprobleem (taal, tijdzonde, daylight-saving, etc)

 

roland rozen 05-11-2009

 

@Kalender

En kijk nu eens helemaal bovenaan in het weblog van fred daar staat VRIJDAG 24 juli. Heb jij enig idee waarom fred dat heeft veranderd?

Ik sta namelijk best wel open voor de mogelijkheid die jij aangeeft alleen fred kennelijk niet.

 

Kalender 05-11-2009

 

Nee, was ook niet nodig, is idd gewijzigd. In zijn reactie op mijn opmerking geeft hij het origineel wel ‘goed’. Desalnietemin is de mailcorrespondentie zoals ik die weergeef de juiste. Zie ook link naar de eerdere bijdrage van Fred van der Wal. Het betreft een bekend MS Oulook probleem dus.

 

Joost Lips 05-11-2009

 

Kunnen de afbeeldingen groter getoond worden Fred?

zou ze graag beter kunnen bekijken.

 

fred van der wal 06-11-2009

 

Joost

Van de 9 werken die nu aanwezig zijn in het museum krijg ik binnenkort de afbeeldingen op CD toegestuurd door de documentatie afdeling van het Stedelijk Museum.

De vroege werken behoren tot de Nieuwe Figuratie, een stijlperiode die ik zie als overgang van het post Cobra tijdperk naar de herleefde realistische traditie. Ik ben overigens geen groot bewonderaar van de vele potjes en pannetjesschilders die het realisme heeft opgeleverd en kijk ook naar sommige niet realistische kunst, hetgeen geen gewoonte is onder de figuratieve schilders die voor een groot deel een verkokerde blik vertonen.

Een groot aantal fotos van werk tussen 1967 en 1977 die door de fotograaf van het Stedelijk zijn genomen heb ik in mijn eigen archief. Net zoals fotos door de fotograaf van Galerie Mokum genomen, de vroeg overleden Egbert van Zon.

Tussen 1977 en 2009 heb ik zelf reproduceerbare fotos genomen met een Yashica rolfilm 4 X 4, een Yashica 6 X 6 en mijn Minoltamotordrive kleinbeeld camera.

Fotografie is vanaf mijn negende een hobby geweest en ik heb in enkele boeken maar ook in bladen gepubliceerd nadat ik uit de BKR was in de herfst van 1976 en toch een aanvullend inkomen wilde hebben.

 

fred van der wal 06-11-2009

 

Wat Rozen beweert zijn slagen in de lucht zoals ik wel gewend ben van de mindere broeders die zich beter weren op het terrein van de minnebroeders met de speciale kwast dan op papier of op het doek.

Het zij ze gegund maar enige historie zullen zij met die activiteiten niet verwerven.

Weten wij allen dan niet al lang dat het talent van menig goed willende amateurkunstenaar eerder in zijn lul schuilt dan in zijn marterharen penseel?

Tussen juni 2006 en nu zijn er een dertien webloggers geweest waaronder vier kunstenaars die me weg wilden hebben van het volkskrantweblog in hunne door jaloezie voortgedreven rancune.

Ik heb er medelijden mee maar ben tegen deze rancunes goed bestand.

En dat is maar goed ook. Een mindere tough guy dan Fred van der Wal had al lang op de schouder van zijn vriendje het uit liggen snikken en dan echt van Boehoehoe, je weet wel, met van die lange uithalen, een waterpartij waar geen einde aan komt onder het motto “tranen van gevoel druipen langs mijn stoel” en dan zet ik die prachtige CD op van Corry en de Rekels “Huilen is voor jou te laat”

 

roland rozen 06-11-2009

 

@kalender

ik wil best geloven dat de computer van het stedelijk een andere tijd aangeeft dan die van fred van der wal

Maar het veranderen van de datum van het stedelijk museum van donderdag in vrijdag is toch geen outlookprobleem?

 

aandachtige 09-11-2009

 

Fred, wat mij een beetje vreemd overkomt in die mails is het volgende:

Je schrijft aan het Stedelijk Museum:

‘L.S.

Volgens een brief van enkele jaren geleden berusten in het prentenkabinet een tekening en een gouache van Fred van der Wal.’

Dan krijg je antwoord:

 

‘Geachte Heer van der Wal,

Bijgaand in attachment de korte beschrijvingen van de werken in onze collectie. Geen drie, maar zelfs negen.’

Waarom begint die man van het Stedelijk Museum over drie werken, terwijl in jouw tekst daar helemaal geen sprake van is? Dit lijkt wel een antwoord op een andere mail.

 

fred van der wal 09-11-2009

 

Dag aandachtige

Goed opgemerkt,

Mijn correspondentie met het Stedelijk Museum dateert ruw van een tien jaar geleden tot recent en beslaat bij benadering een vijftien tal brieven en mails.

Inderdaad kreeg ik aanvankelijk een schriftelijke medeling dat sinds 1971 een tekening en een gouache in de deelcollectie van het prentenkabinet van het Stedelijk zich bevinden, wat later een brief dat het er drie waren geworden en onlangs een mail dat er nu negen werken aanwezig zijn waarbij mogelijk het schilderij flatgebouwen ontvreemd is, daar moet ik nog uitslag over krijgen.

De werken zijn verworven door aankoop jaarlijkse Amsterdam koopt kunst en 6 werken uit de BKR verworven na opheffing van het BSB.

Het beheer van mijn tussen 1968 en 1976 aangekochte werk is deels slecht geweest; er is werk vernietigd en werken zijn gestolen uit de collecties. Het merendeel heb ik op foto staan, gefotografeerd door de fotografische afdeling van het Stedelijk en dan gaat het om tientallen werken en door de vaste fotograaf van Galerie Mokum, de te vroeg overleden Egbert van Zon. Zelf heb ik ook een aantal fotos genomen van mijn werk.

Het amuseert mij overigens hogelijk dat enkele collegas van de zoveelste garnituur mijn aanwezigheid in het Stedelijk ontkennen c.q. betwisten. Een Maastrichtse meneer die een afspraak wilde maken met het Stedelijk om mijn werklen te beschouwen heb ik na een mailtje aan de press office laten cancelen met de waarschuwing dat ik door deze vreemde figuur al maanden lang op hinderlijke wijze gestalkt werd.

U ziet: het leven van een waarachtig genie gaat niet bepaald over rozen.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.