Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
23 juni 2018, om 14:52 uur
Bekeken:
192 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
124 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Ze sloeg haar donkere ogen niet neer. Integendeel."


Toen ze elkaar voor de etalage van de Sal Meijer galerie elkaar hartstochtelijk op de lippen kusten stonden een ouder Amsterdams echtpaar van een paar meter afstand verwonderd toe te kijken.

Hij had ze glimlachend aan gekeken en gezegd: ‘Wat jammer, hè! De tijden veranderen! Het is niet meer van lepeltje in suikerpotje!’

Bisexuele en lesbiese vrouwen waren in de mode. In trek bij de meeste mannen.

Niets bijzonders meer in Amsterdam. De bisexuele vrouw was de droom bij uitstek van het merendeel van de heterosexuele mannen. Waarom dat zo was wist hij niet. Op sommige vragen was nu eenmaal geen antwoord.

Introspectie was niet zijn sterkste kant.

Hij dacht nooit lang ergens over na.

Vrijende vrouwen? Een projectie van de eigen onderdrukte homo sexualiteit of louter geilheid die voorkeur voor vrouwen die het met elkaar deden?

Auteur Adriaan Moriën had een voorliefde voor vrouwen die het met vrouwen deden. Misschien kon de bloemenman uit de tweede Nassau-straat uitkomst bieden. En anders de vragenrubriek van de Libelle. Hij zag aan haar elegante kleren en de grote fotomap dat ze waar schijnlijk net van een modellenburo terug kwam of er naar toe zou gaan.

Ze zag er te chique uit om kunstschilderes te zijn, want die kleedden zich meestal net als Mareike Geytebreier in eigele zeiljoppers, eskimomutsen, zelf gebreide truien en wollen maillots. Liepen rond op Donald Duck schoenen.

Zelf was hij ook enkele keren gevraagd voor fotomodellenwerk begin zestiger jaren en later door Beautifull People, Chrunch en Modified Modelplanning uit Amsterdam.

Hij had het afgewimpeld. Zijn beeldend werk vond hij belangrijker dan wekelijks zijn kop in de glossies. Misschien was hij ook te calvinisties voor het oppervlakkige modellenwereldje. Vijftien jaar later zou hij in dameslingerie als een met kettingen of koorden gebon den S.M. travestiet/slaaf in gezelschap van een dominante man of vrouw poseren voor fotografen van exclusieve internationale SM pornobladen, maar zo ver was het nog niet.

Toen zij hem passeerde keken zij elkaar aan. Ze sloeg haar donkere ogen niet neer. Integendeel.

Hij keek over zijn schouder haar na en keerde zich om toen hij zag dat ze zijn blikken beantwoordde.

Ze bleef staan in een bevallige houding waarbij haar lichaams contouren perfect uit kwamen.

Ze was een professional wist hij. Een en al pose. Ze liepen naar elkaar toe en stonden stil voor de bloem enwinkel. Cat was hij al weer vergeten.

‘Ships that pass in the day of een plezierjacht?’ vroeg hij ironies.

‘Zou je denken, wise guy?’ pareerde zij.

Het eeuwig onveranderlijke hoffelijke verbale duel ter introductie was begonnen.

De paringsdans van het woord. Een en al clichés.

De liefde ging bij de vrouwen door het oor. Je moest uren lang praten als brugman voor je je zin kreeg bij de vrouwtjes. Waar waren de vrouwen met initiatieven?

Door de ruit keek de eigenaar van de bloemenzaak onbewogen toe met zijn bleke, pafferige kop.

Hij gaf geen blijk van herkenning zoals het hoort bij een gentle mans agreement tussen klant en leverancier, maar nog waarschijn lijker was dat het hem niets kon schelen wat de kunstenaar in zijn eigen vrije tijd uithaalde met de dames. Het was letterlijk en figuur lijk een ver van zijn bed show.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.