Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
9 februari 2017, om 16:20 uur
Bekeken:
343 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
167 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Ik hoorde tot de vaste Mokumgroep van 1966 tot 1974"


Een heel ander onderwerp: Verplaatst U nu de hele kunsthistoriese situatie eens naar honderd jaar geleden, wat is dan Uw voornaamste konklu sie?

Wie realiseerde zich in de jaren 80 van de vorige eeuw dat de grootste invloed tot ver in de twintigste eeuwse kunst tot aan de eeuwwisseling toe, zo niet veel en veel verder, uit zou gaan van een ontevre den makelaar in effekten,die aan syfilis leed en op Tahiti schilderde (Gauguin) en een zeer labiele, psychies zwaar gestoorde halve gare hoerenloper, die waar schijnlijk dankzij veelvuldig bordeelbe zoek aan de zelfde ziekte als Gauguin ten onder ging,die nog nooit een schilderij had verkocht,bij de schilder Mauve als een hond werd weggejaagd (Van Gogh), die samen met Rembrandt tot de enige echte,onaan tastbare heiligen van het protes-tantse volkje behoren. U ziet hoe weinig er op lange ter mijn over de kunsthistoriese relevantie van bepaalde kunstenaars valt te zeggen,laat staan over de voorspelbaarheid van de roem of de loop van de kunsthistorie.

Dat heeft die algemene houding onder kunsthistorici bepaald dat ze veel te bang zijn geldende uitspraken te doen en zich eigenlijk het liefste op de vlakte wil len houden om de kool en de geit te sparen en bij voorkeur alleen in al lang overleden kunstenaars zijn geïnteresseerd,omdat die toch niets terug kunnen zeggen.

Ik vind die kunsthistorici zo laf en gemakzuchtig. In de loop van de twin-tigste en negentiende eeuw is het een paar keer voorgekomen dat een jonge generatie kunstenaars in opstand kwam tegen een door en door korrupte,talentloze vorige generatie en die volkomen overspoelde en wegvaag de.

In Engeland waren dat de pre-rafaëlieten. Je zag die vernieuwing bij Morris,Ruskin en in de twintigste eeuw bij dada en het surrealisme en in Nederland bij die afsplitsing van de surrealisten Moesman en Melle,maar ook bij de magies realisten Koch, Wil link, Hynckes en Fernhout.Midden jaren zestig kwamen de jonge realisten rond galerie Mokum sterk opzetten die zich afzetten tegen het tot bloede loze clichés verworden abstrakt expressionisme.

Ik hoorde tot de vaste Mokumgroep van 1966 tot 1974. In 1972 werd ik lid van Arti et Amicitiae te Amsterdam en daar sprak ik als realisties werkende kunstenaar niet met abstrakte,in navolging van Karel Appel plat Amsterdams pratende abstrakte kunstschilders als Jan Sierhuis,die in een fietsen stalling bij een klapband in de Jordaan was geboren.Die door de direktie van het Stedelijk Museum geprotegeerde abstrakte schilders,om daar mee een woord te wisselen dat was out of the question. Er zijn ellenlange pseudofilosofiese verhandeling en over het “muziekale aspekt bij Kandinsky” of het “grafologiese van Mondriaans handschrift”, over “esoteriese getallensymboliek bij Bach” of over “het culinaire aspekt van Spoerri.”Wie heeft er gelijk? Die sterrenwichelaars van de moderne kunst in elk geval niet.Gelukkig is de levensduur van dat soort onzinnige theorieën,waar vooral de Duitsers en Fransen grootmeesters in zijn, heel beperkt.Het is heel onnozel en hinderlijk dat op die manier de relevantie en de impact kunst wordt gereduceerd tot een pakketje vooroordelen van de auteur,tot pseudo we tenschap,tot een onsmakelijk brouwsel ,een verza meling obskuriteiten.Zoals het surrealisme verzand de in een aan de psycho analyse ontleende visie op het artistieke proces als een uit het onderbewuste opborrelend mechanisme, waarin de rol van de kunstenaar niet meer is dan die van een willoze otomaat. Zo werkt het meestal niet of het leidt tot niets. Veel kunstenaars en auteurs beweren daarentegen dat ze met een wetenschap zonder bewijs voer ing bezig waren, hetgeen weer een overschatting van de rol van de kunstenaar aan de ene kant en onderschatting of misinterpretatie van de grondslagen van de wetenschap lijkt. 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.