Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
10 december 2016, om 15:03 uur
Bekeken:
254 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
176 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Geen gemakkelijk heerschap?"


EPILOOG

Fred van der Wal is geen gemakkelijk heerschap beweren de maat-schappelijk bewogen collegaatjes met een broek vol liefde– hij is dat ook nooit geweest, en in het minst nog voor zijn artistieke vrienden, want die heeft hij niet in het kunstenaarsplantsoen, hetgeen hem ontzettend veel tijd en ergernis scheelt.
Zijn leven en werken staan in schril contrast met dat van zijn bevlogen mede kunste naars.
Hij dankt e.e.a. niet alleen aan de roddel die zijn ontmoeting met de wereld vanaf het begin van zijn artistieke carrière te weeg bracht en nog brengt dankzij zijn grote ego, maar ook aan zijn fijne gevoel voor taal, totem en teken die hem tot een tweede natuur zijn geworden.
Hij verwekt(e) in Bloggersland (o.a. op het verscheiden Volkskrant Weblog van 2006 – 2011) wrevel, schandaal, opschudding, haat en ergernis van o.a. de foto knutselaar Rommert Boonstra, Grutte Pier, Helena van Troje, uitgerangeerde academici en hoofd Volkskrant Internet Afdeling drs. GJ Bogaerts even gemakkelijk als de warmte, sup port en belangstelling van Vkbloggers van een Klaverblad, Jan Bouma, Literatuuro en last but not least Isis Nedloni.
Hoe komt het dan dat vrijwel iedereen die zo bevlogen en verzaligd ‘multi culti links richtend allochtoons’ denkt in lijn met de partijpolitiek van de Partij Van De Afgang bij voorbaat een over matig gebrek aan gevoel voor humor aan de dag legt, als het ge sprek over onze omstreden kunst artiest Fred van der Wal gaat?
Zij weten als Godloochenaars niet – of zijn het vergeten – dat van der Wal’s normen niet van deze wereld zijn. Geen enkele ideologie spreekt hem aan als overtuigde crea tionist die staat op het Woord en de rots van het behoud.
Hij is in enkele opzichten links, in andere rechts, – maar níet naar willekeur, want rich tinggevend in zijn geval is ten diepste het OT en het NT alhoewel hij met het burger mansfatsoen van haar belijdende achterban het slecht kan vinden als SP stemmer.

De middenweg in de Watergraafsmeer is allesbehalve gulden in het gelijk gescha kelde Europese euro paradijs en die heilloze weg weigert onze geniale kunstartiest nog steeds in huppelpas te bewandelen.
Hij laat ook niet na daarvan voortdurend van te getuigen: in woord en geschrift, maar vooral in zijn boeken en begeleidende teksten bij zijn exposities.

Onze ras artiest is dan ook meer berucht dan beroemd. Alleen valt het volgende wèl even op: in zijn werk en biografie is hij op hierboven vermelde punten bepaald niet terug houdend. Vandaar dat het erop lijkt dat zijn kritikasters geen ogen of oren heb ben voor zijn grote boodschap en kwaliteiten.
In zijn werk verdoezelt hij niet zijn ware aard d.m.v. het in weblogs en boeken vast gelegde sarcasme, maar ook die scepsis en vooral het bijtende cynisme dat soms doet denken aan Celine .
Snerpend proza gehanteerd via de hyperbool in de overdrive modus icm het ontlenen of bewerken van motieven en flarden taal en gedrag van collega auteurs, geheel naar de geest van de naargeestige tijd door zich menigmaal op te stellen als los geslagen biseksjuwelen sadomasochistische God’loze lingerie fetisjist, schijnbaar een geile hond die voor alles in is om de lezer op het verkeerde been te zetten (kwalifikatie door Isis Nedloni, die onze bejaarde raskunstenaar geregeld nog doet schateren èn giechelen ondanks zijn hoge leeftijd, waarbij deze grijze eminence van de realistische kunst geregeld naar zijn hartstreek moet grijpen) , zowel in woord en beeld toegelicht, daarmede de metafysische superlatief schuwend in tegenstelling tot vele naoorlogse auteurs.
Fred van der Wal tot zijn grote vreugde door menigeen uitgemaakt voor plebejer, pro leet, patser en patjepejer lust van huis uit wel een pikketanussie en draagt de Rolex over de mouw van zijn leren couturejasje om de collegaatjes te tonen waar de weelde zit en wie het breed heeft ook breed dient te laten hangen.
Toch blijft hij de volslagen nuchtere Hollander met Friese (Kollummerland) en Franse (Beauvais) Roots en ziet men de ernst van zijn beeldende kunst en schrijven maar al te snel over het hoofd.

See ya folks! We’ll meet again some rainy day

De ene keer zon

de andere keer regen

wie is mij voor

wie is mij tegen

doch aan Zijn Zegen

is ons alles gelegen

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.