Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
27 oktober 2016, om 19:26 uur
Bekeken:
299 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
184 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"De Heyboer vervalsingen. Fraudezaak van de eeuw (deel 6)"


Begin jaren tachtig in een galerie in Ede hoorde ik van een kunstenaar het verhaal dat Robbert voor 15000 gulden een tuinbeeld dat van brons zou zijn had verkocht aan een rijke verzamelaar.

Het bleek echter van gips met bronsverf. Bij een eerste regenbui zakte het in elkaar. De kunstenaar die mij dat vertelde vond het een “geweldige stunt”.

Ik vond het oplichterij.

 

Jaren later zat ik weer eens aan de bar van Arti et Amicitiae te Amsterdam op een middag -mijn vaste stek- en liet mij de Trappist goed smaken. Het zal rond 1995 geweest zijn.

Tegenover mij zat Robbert de Bakker. Hij herkende mij niet. Ik besloot hem niet aan te spreken. Het was allemaal al te lang geleden.

 

Een affiche van een expositie van Robbert hing in de hal van Arti et Amicitiae te Amsterdam. Robbert stond er op als sprekende gelijkenis van”De vieze man” van Kees van Kooten. Zijn regenjas hield hij open en toonde een paar pornobladen in de binnenzak van zijn jas. Humor die ik waardeer.

 

April 2014

 

Half jaar cel voor verkoper valse Heyboers

 

De 72-jarige Robbert de Bakker moet zes maanden de cel in voor het verkopen van vervalste werken van Anton Heyboer. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam dinsdag bepaald. (…)

 

ROBBERT DE BAKKER DEED ZICH VOOR ALS PROF. DR. BIJVOET VAN DE GRONINGSE UNIVERSITEIT

 

Behalve de gevangenisstraf van zes maanden kreeg de B. van de rechters ook nog een voorwaardelijke straf van een halfjaar. Het Openbaar Ministerie, dat een celstraf van acht maanden had geëist, laat via Twitter weten tevreden te zijn met de uitspraak en niet in hoger beroep te gaan. De B. doet dat volgens de NOS wel.

(…)

De B. presenteerde zich tussen 2005 en 2012 bij de galeriehouders als Bijvoet, hoogleraar in de archeologie. Hij verzekerde dat de werken die hij aanbood uit Heyboers Haarlemse periode (1952-1960) stamden. De B. onthulde tegen de galeriehouders nooit zijn echte naam en gaf ook nooit een telefoonnummer of adres. Hij wilde ook niet kwijt hoe hij aan de werken kwam.

Door: Novum

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.