Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
17 oktober 2016, om 08:13 uur
Bekeken:
337 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
179 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Ik schilder, teken, fotografeer en schrijf!"


”Ik heb getekend,geschilderd en teksten geschreven vanaf de leeftijd dat ik een potlood kon vasthouden

oktober 17, 2012

”Ik heb getekend,geschilderd en teksten geschreven vanaf de leeftijd dat ik een potlood kon vasthouden. Mijn grootouders en tante bij wie ik vanaf mijn tweede levensjaar in huis was, stimuleerden het beoefenen van de schone kunsten in het geheel niet en stonden vijandig tegenover het kunstenaarschap. Dichters, schilders, fotografen, auteurs van proza waren allemaal aanstellers, psychisch gestoorden of criminelen.

Mijn grootvader was industrieel, bezat een fabriek van bouwmaterialen,een makelaardij en een bloeiende handelsvereniging. Het city theater complex aan het kleine Gartman plantsoen leverder hij de bouwmaterialen voor. Ik heb ooit in een journaal het bord voor het gebouw gezien waaarop zijn naam stond.
Hij bezat 13 panden in Amsterdam waaronder een kapitaal zakenpand aan de Sarphatistraat, waar ik als kind wel eens geweest ben.

 
Ik heb van af 1942  een jachtig leven geleefd in diverse huizen en tegen snel wisselende decors. Nog voor mijn tweede jaar dumpten mijn biologische ouders mij bij de groot ouders. Wie het kindje krijgt mag het hebben, zou mijn 'moeder' gezegd hebben en liet mij achter.


Mijn jeugd bracht ik gedeeltelijk door in de chique buurt Amsterdam-zuid, vlak achter het concertgebouw. Ik kom dus niet bepaald uit de goot, in tegenstelling tot zo veel kunstenaars met nog geen lagere school.


Mijn oma was een van de dochters van de acteur C.P.T. Bigot te Amsterdam en werd in haar jeugd opgevoed door een Franse gouvernante en dat tekent enigszins het milieu waarin ik opgroeide. Mijn overgrootvader was in zijn tijd (tweede helft negentiende eeuw) een bekende toneelspeler aan wie zelfs nog een monografie gewijd is, die door mij herschreven is en uitgegeven bij LuLu com..
Er was eigenlijk altijd genoeg geld in mijn familie en in de hongerwinter was het geen enkel probleem voor mijn grootvader om een brood te kopen voor meer dan honderd (nu tegenwaarde duizend gulden). Gecollaboreerd hebben zij niet.
Mijn ouders trokken zich nooit iets van mij aan. Soms kwam mijn vader dronken aan bij de gebeeldhouwde deur van de Palestrinastraat van de woning van mijn grootouders waar ik verbleef en liep het uit op een handgemeen tussen mijn opa en vader, die bekend was bij de politie. Ik was toen negen jaar oud. Het half jaar dat ik bij mijn biologische ouders was maakte ik voortdurend vechtpartijen tussen de echtgenoteen mee en als achtjarige hetzelfde verhaal een maand of 8 bij mijn geschifte vader en tweede vrouw, een periode die eindigde met de mislukte zelfmoordpoging van mijn vader.

Daarna ging ik weer terug naar de grootouders. Dat kunnen eenvoudige jongens uit de provincie zich niet voor stellen. De eerste 24 jaar van mijn leven waren een hel.

Mijn tante had de gewoonte al mijn tekeningen in mijn school agenda te verscheuren of er met ball point heftig doorheen te krassen en er met grote koeienletters naast te schrij ven:”Niet tekenen, Freddy!”

Tot aan mijn negentiende levensjaar heeft zij dat vol gehouden om tekeningen en akwarellen te vernielen, daarna gaf zij het op. Ik ging toch wel onverstoorbaar door.In die jaren is mijn toch al onverzettelijke karakter waarschijnlijk nog meer gevormd.Ik besteedde niet alle tijd aan tekenen en schilderen,maar tenniste, tafeltenniste,beoefende ju do en jiu jitsu tot mijn eenentwintigste jaar want ik was geen artistiek mietje, las literatuur en powezie, werken over esoteriese stromingen, correspondeerde met mystieke en magische genootschappen als de AMORC en The Inner Light Society ,verzamelde rock ‘n rollplaten, blues- en moderne Jazz, maar liep daar op de kweekschool niet mee te koop zoals andere klasgenoten wel deden om zich bij gebrek aan beter een interessant image aan te meten. Toen kwamen bij mij  in 1963 de dames in de picture en die vraten hele-maal tijd èn geld.

In 1960 begon ik mij te intesseren voor schilderkunst en grafiese vorm-geving. Elke dag kwam ik met de bus op weg naar de kweekschool in Bloe mendaal langs een groot reclameaffiche dat zwart wit gedrukt was naar een grofkorrelige foto. Een reclame voor nylons van Setterset als ik me goed herinner.
Nou heb ik altijd iets met lingerie en met fotografie gehad, dus dat kwam goed uit. De dramatiese uitdrukkings kracht van het affiche intrigeerde me hevig en ik besloot op zoek te gaan naar mensen die me iets over deze technieken konden vertellen. Een reclame fotograaf, een drukker en een reclame illustrator vertelden me heel summier het een en ander.

(wordt vervolgd)

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.