Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
3 juni 2014, om 19:36 uur
Bekeken:
344 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
316 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Het liep al tegen kerstmis."


Antwoord aan Selma:

 

Het hoge fake gehalte van S. vermoedde ik in de zestiger jaren wel. Ik woonde jaren (van 1967-1973) in de Nieuwe Spiegelstraat 48 en S. had zijn zaak in boeren antiek op 46 en 48.

Hij was van welgestelde huize en reed geen auto.

De zaak op 46 heeft hij gekocht voor 120.000 gulden en is betaald door zijn ouders. Zijn vrouw haalde hem altijd tegen zes uur op met naar ik meen een Volvo. Vanwege ontstentenis van een rijbewijs en Joods fake gehalte noemde ik hem De Wandelende Jood.

De kamers van 46 verhuurde hij aan arrogante studenten, een van hen was de huidige medische specialist Kees B. waar ik incidenteel contact mee had.

Van uit zijn academische optiek keek hij nogal neer op beeldende kunstenaars.

We kwamen in conflict met S. vanwege zijn plan om al zijn huurders op 46 via onze eigen ingang in zijn idee door te breken trappenhuis via ons te laten geschieden. Het zou onze privacy schaden en er is de makelaar en een advocaat aan te pas gekomen om het te blokkeren.

Jaren later is het toch uitgevoerd.

R. S. kon inderdaad geen discussie aan gaan.

Hij legde het af tegen mijn toen al goed gebekte, zakelijk redenerende echtgenote, die haar belangen altijd goed heeft kunnen verdedigen met argumenten.

Beter dan ik dat kan.

In 1972 verhuisden we van de Nieuwe Spiegelstraaat naar de Bilderdijkkade, een vijandige arbeidersbuurt in oud west en drie jaar later naar de dure vrije sector in de Watergraafsmeer, doch dit terzijde.


De BN Amsterdamse kliek heb ik kunnen vermijden door geen enkele poging te doen in mijn Amsterdamse jaren om mij daarbij aan te sluiten, bovendien werkte ik hard in de zestiger en zeventiger jaren en bleef er weinig tijd over voor vermaak.

Geld problemen waren ook een reden om de schaarse middelen niet te verkwisten aan Wein, Weib und Gesang.

 

Het liep al tegen kerstmis 1969. Feest van de vrede. We waren arm en hadden geen vervoer, niet eens een fiets. Een buurtwinkel was zo vriendelijk ons de kerstboodschappen te komen brengen. Er was geen bepaalde tijd afgesproken. We waren even niet thuis. S. weigerde de doos voor ons in ontvangst te nemen want als (namaak) Jood was hij tegen kerstmis en “hij was geen filiaal van een opslag voor andermans spullen” deelde hij ons mee en keek even op door zijn ronde studentenbrilletje van zijn theologische studieboeken. Hij had ruimte genoeg om even een half uuur de doos in zijn winkel neer te zetten. We moesten de zware doos boodschappen zelf gaan halen in de Vijzelstraat.

 

Twee ontmoetingen met Amsterdamse schrijvers in 1967 deden mij besluiten voor goed af stand te nemen van het luizige, pluizige Amsterdamse artiestenvolkje en elke vorm van incrowd voortaan met gepaste argwaan te bejegenen.

In netwerken ben ik nooit sterk geweest daar ik van mening was dat kwaliteit zichzelf dient te bewijzen.


Wat betreft de opvatting uit psycho analytische kring dat Paulus een homosexueel was heeft de bewijsvoering daarvan mij niet overtuigd.

Zijn veronderstelde vrouwenhaat wordt trouwens in een Bijbeltekst genuanceerd. Vrouwen konden bovendien een belangrijke rol vervullen in de vroege NT gemeente, maar als de man sprak diende de vrouw te zwijgen.

Gelukkig is het tij gekeerd dankzij de inhaalslag van het feminisme en als de vrouw spreekt dient nu de man te zwijgen.

Over de dood van Paulus zijn verschillende lezingen in omloop. Zijn hanteren van complexe taal vind ik opmerkelijk en getuigen van intellect, doch ook dit terzijde.

 

Bij de tolerante liberale Joodse gemeente kunnen velen zich aansluiten die weinig of niets met het Jodendom in bloed lijn gemeen hebben en als zodanig lijkt mij deze groep een humanistische basis te hebben. Ik ken een mevrouw uit Bloemendaal met een Groningse achternaam die zich uit interessanterigheid en berekening beweegt binnen de Joodse gemeente en verklaadrt Joodse root ste hebben.

Ik hoorde haar in 1976 verklaren dat Hitler eigenlijk toch wel het beste met de mensheid voor had. Uit verontwaardiging heb ik toen zonder iets te zeggen haar galerie terstond verlaten.


Schat behoort tot een groepje waar ik mijn twijfels over heb wat betreft hun morele integriteit. Zijn muziek en politieke standpunten zijn niet de mijne.

De soap R. S bereikte een hoogtepunt toen hij na zijn theologische studie en verdwenen antiquairszaak domineee werd in een Nederlands Hervormde gemeente waar hij de Joodse visie op Christus van de kansel verkondigde zodat deze kerk leeg liep.

Een dominee met een lege kerk is wel heel veel zeggend en onderwerp van spot.

Indertijd heb ik die kwestie wel gevolgd maar de details staan mij niet meer helder voor de geest. De classis zal hem wel hebben gedaagd om zijn standpunten te verdedigen..

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.