Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
3 juni 2014, om 19:31 uur
Bekeken:
365 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
180 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Moderne Kunst? Alle remmen los en door gassen!" (Deel 1)"


Moderne Kunst? Alle remmen los en door gassen!"

 

Een performance in het kader van de moderne kunst als het je laten vastnagelen op het dak van een Volkswagen met

een baksteen op het gaspedaal om lekker snelheid te maken zonder bestuurder, die

wagen vervolgens een drukke verkeersstraat tegen het eenrichtingsverkeer in

laten rijden en kijken hoe de wal het schip keert lijkt een smakeloze kamikaze

stunt die anderen in gevaar brengt op onverantwoordelijke wijze. De kunst van het Russische roulette spel. Toeval als leiddraad.

De los geslagen artiest heeft het voorlopig nog overleefd, maar vraag niet hoe.

Hij lijkt voorlopig nog op een eerste wereld oorlogsslachtoffer.

Zijn halve onderkaak is er afgeslagen op het ogenblik dat hij de tunnel in ging. Moet je maar niet in de

moderne kunst gaan!

Eigen schuld, dikke bult!

Zwarte humor!

Tunnelvisie!

Je reinste verkokering! In Friesland trad eens een gezelschapje op dat zich het manlijke geslachtsdeel

aan een plankje liet vast spijkeren. Het had iets met Yoga te maken maar ook weer niet, ht zou in ene kader van religieuze extase hebben gestaan aan de ene maar andere kant helemaal niet, het was niet dit en het was niet dat, het was kosmies, beweerden de heren en dames artiesten met

deze geperveteerde  kruisiging van het vlees, zo verklaarden de deelnemers, die goed vast zaten achteraf in en manifest! Van de frisse!

 

Art noir is een mentaliteit en een mode. De ontregeling van de sociale machine,de Umwertung aller Werte, de (de)mystificatie, de uitvergroting van de kollektieve Amerikaanse gewelddadige paranoia. In een land waar controle de norm is lijkt deze kunst vorm de anarchistische hel.

Iedere maatschappij krijgt de kunst die het verdient en zo hoort het ook.

Evil heet één van de Art Noir skulpturen.

Het kunst werk ziet er uit als een archaïsche marteltafel uit de tijd van de inquisitie vol messen en ander folterwerktuigen, emmers om bloed en ingewanden op te vangen, rubber slangen en katheters om in alle

lichaamsopeningen in te brengen, inclusief de urine buis om aldus het uitscheidings proces te kunnen controleren en beheersen. Is het spel, werkelijkheid of moderne kunst?

Het Sadistisch Universum voor beginners verklaard. De gruwelkamer van modern samen leven? Waar verwijst het naar? Verheerlijkt het de duisterste kanten van vergeten historische periodes?

Een begeleidende  “kunst historisch wetenschappelijke tekst” beschrijft de uitrusting van een door snee Art Noir artist als een soort serial killer on the run met zijn folter instrumenten.

De totale perversiteit. Dit is Amerika niet op zijn best! De totale gekte in het kunstenaarsplantsoen! Dit is kunst voor sadistische fundamentalisten en masochistische Bible Belt aanhangers, net zo goed als voor de

geperveteerden onder ons! De zieken aan de macht. Het gekkenhuis wijd open gezet. Dit is andere koffie dan de thee van de gereformeerde burgerkunstenaar Hank Duvelsjas met zijn gezapige, burgerlijke, ingeslapen, van zeventiende eeuwse voorbeelden gekopieerde kapitalistische retro realisme!

 

Hoe gaat U de Moderne Kunst sien als kenner van het genre in één zin tieperen?

 

Als de soft machine eenmansguerilla tegen het eigen of andermans vlees. Moderne kunst is oorlog! Een seismograaf van de maatschappij. Afzichtelijk, vaak lelijk, onaantrekkelijk! Een soort Paint Ball voor volwassenen! Recht de roos in! 

De fotograaf  Robert Mapplethorpe zocht zijn hele leven lang naar het ideale lichaam, bij zichzelf, bij bodybuildster Lisa Lyon, de enige bodybuildende vrouw die niet tot afschuwwekkend monster uitgroeide, maar een ideaal lichaam kweekte en verder zocht hij het bij atletiese negers, wezenloze spierbundels van gepolitoerd ebbenhout.

Mapplethorpe maakte de moderne kunst horror sien acceptabel voor de liefhebbers 

en daar mee tegelijkertijd monddood.

Slapte aan de beurs. De fotos van Mapple thorpe worden door sommige moraalridders schokkend bevonden, maar Voor wie de S.M. sien van dichtbij in de praktijk zowel als uit de omvangrijke literatuur kent, zoals onze kunstartiest Fred van der Wal waren de uitwassen van The Pain And Pleasure Factory al lang bekend.

Mapplethorpe draaide voor de onschuldige buitenwereld het licht aan in de makabere darkrooms van de bandeloze homo erotiek, waar de deelnemers als op een Apen rots barebackend de dark room door stuiteren .

De helft van de modellen van Mapple thorpe is inmiddels dan ook aan aids overleden, dat zegt genoeg over de bandeloze wijze van leven in bepaalde kringen, waar safesex niet hoog genoteerd staat en condooms dienen om speelgoed ballonnen van te maken voor in de kinderkamer.

Het kwaad wordt gestraft! De fotograaf was gefascineerd door het satanische, dus geen echt frisse jongen en wie het satanische omhelst moet de gevolgen dragen.

Een enkele reis hel.

Zijn werk staat niet op zichzelf maar verwijst naar Lee Miller, Man Ray en de gangbare S.M. kiekjes uit de meest bizarre sex bladen van de gay seventies.

Alle remmen los, was zijn devies. Geen sexuele zee gaat hem te hoog: bondage, fistfucking, messen, zwepen, kettingen, leren maskers, anale penetratie met dildos zo groot als komkommers en orale sex, het hele repertoire van de homo S.M. sien wordt afgewerkt. Elk normaal mens zal het afwijzen en verwerpen als gruwelijk voorbeeld van ontaarding van de beeldende kunst.

 

(wordt vervolgd)

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.