Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
11 februari 2014, om 16:53 uur
Bekeken:
350 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
197 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

" Bukowski's flirt met de Nazis jeugdzonde (deel 1)"


 

Bukowski's flirt met de Nazis jeugdzonde (deel 1)

 

 

CHARLES BUKOWSKI FLIRTATION MET  DE NAZIS JEUGDZONDE?

 

VROEGE LITERAIRE INVLOEDEN IN HET WERK VAN CHARLES BUKOWSKI

 

Bukowski las in de bibliotheek van Los Angeles boeken steeksproef gewijs. Hij pakte een boek uit een stelling, las een paar zinnen en zette het terug als het hem niet beviel. Ik vind dit een goede methode om efficiënt zielverwanten op literair vlak te vinden..

Soms trof een schrijver hem en dan probeer de hij alles te lezen dat in de bibliotheek aanwezig was. Hij was een autodidact, hongerde naar kennis en zoals zoveel autodidacten met een gebrek aan overzicht en kennis van het literaire veld.

Ik ontmoet wel eens een omnivore veel-lezer die ondanks de massieve consumptie van literatuur niet tot een analyse en synthese komt van hetgeen hij/zij consumeert door gebrek aan intellectuele achtergrond en op een merkwaardige manier blanco of invalide blijft in  zijn/haar opvattingen over literatuur.

Zonder de geschiedenis van de literatuur te kennen of op zijn minst tijdgenoten te bestuderen is het onmogelijk literatuur te schrijven. Hetgeen ook voor de beeldend kunstenaar geldt. Zonder kennis van de kunsthistorie is het onmogelijk kunst te maken die relevant is voor de eigent ijd en daar tegelijkertijd op tijdloze wijze overheen reikt.

Als een boek iemand niet van inzichten doet veranderen is het een werk van weinig betekenis. Een didactische visie op literatuur zult U zeggen? Ja!

Bukowski’s belangrijkste literaire invloeden waren Hemingway en verrassend genoeg John Fante.

Het poëtische realisme in “Ask the Dust” van Fante, gepubliceerd in nov. 1939 trof Bukowski  als een bliksemschicht.

Over de stijl van John Fante, een auteur die ik waardeer, zei Bukowski eens: “Hij was van grote invloed op mijn schrijven. Ik hield van zijn schrijfstijl. Het was open en toegankelijk, helder en emotioneel en het was gewoon een verdomd goeie manier van schrijven”.

John Fante, wiens werk is vertaald in het Nederlands en verfilmd, werd het rolmodel voor Bukowski.

Fante had net als Bukowski een moeilijke weg te gaan voor zijn schrijverschap. Hij had bijbaaantjes als wegwerker, ijsverkoper, dokwerker, nachtportier in hotels, vis fileerder, bus chauffeur en nooit hield Fante het erg lang uit in een werkomgeving. Hij ondervond het harde leven van het losse werkman zijn en de gevolgen die deze manier van leven had op de deelnemers met als gevolg huiselijk geweld, dronkenschap, het bar bezoek, de streetwise one liners in bars opgedaan en de emotionele winter van de depressie van voor de oorlog in de VS. Deze ervaringen zijn uitgedrukt in de hard boiled fictie van vlak voor de oorlog.

Fante was opgevoed als katholiek en werd een alcoholicus.  In de dertiger jaren woonde hij in goedkope appartementen  in Bunker Hill. Jaren daarna zou Bukowski hem daar in volgen. Charles Bukowski zou hem in alles volgen wat zijn door sociale omstandigheden bepaalde gedrag betrof behalve het feit dat Fante een goed betaalde  scriptschrijver werd voor Holly wood producties en als invalide overleed.

De meeste scripts van Fante zijn nooit verfilmd.

Toen “Ask the dust” werd gepubliceerd begon het grote geld van Hollywood bij deze auteur binnen te stromen.

Als succes script schrijver at Fante in Musso Frank’s Grill en zat daar samen met Saroyan, Hammett, Caldwell, West en andere literaire zwaargewichten.

Bukowski volgde zijn literaire helden na toen hij zelf eeen gevierd auteurd werd en dronk zoete Duitse wijnen. Het restaurant cancelde de wijnen na de dood van Bukowski omdat niemand anders deze drank bestelde.

 

(wordt vervolgd)

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.