Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
20 september 2013, om 10:57 uur
Bekeken:
402 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
204 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Lekker op een paar bongos beuken in Verweggistan"


Laat die ongeletterde antigristelijke heidenen uit Verweggistan maar lekker op een paar bongos beuken…
september 20, 2013

Deel 14. Fragment.

Wij weten terdege uit de Schrift dat het religieus leven van de vroege mens allemaal eens in een ver
verleden is begonnen met het aan roepen van de Heere Heere.
Het staat geschreven, dus het is waar.
Het moet dus een direkt, fysiek, op gehoorsafstand gericht kontakt met het hiernamaals geweest zijn want verder roepen dan de stem draagt is onmogelijk, dan springen de stembanden los als uitgerekte elastiekjes, net zo min als men verder kan springen dan de polsstok lang is en dat die bij sommige medemensen het for maat van pollepels heeft dondert niet.
Roepen waar niet gehoord kan worden heeft geen enkele zin. De mikrofoon was nog niet uitgevonden.
Gaandeweg bij het teloor gaan van de vitaliteit van de eerste schepselen heeft het orgel de emoties van het kerkvolk verklankt en gekleurd tot een welluidend geheel waar nog iets aan te beleven viel ook en het gaf werk aan een hele stoet komponisten die ook brood op de plank wensten om de kindermondjes thuis te voeden.
Een eerste aanzet tot de otomatisering en flexibilisering van de arbeid, zo’n orgel. De noodkreet van de uitzinnige wanhoop werd tot muziek en het orgel werd verbouwd zodat het op ekonomiese wijze een geheel orkest kon vervangen.
De eenmalige aanschaf was misschien wat hoog voor de gemiddelde met Miep Kniep gehuwde griffermeerde Jan Modaal, maar vele kleintjes maakten in tegenstelling tot geboortebeperking ook in het verre verleden één grote en het vervangen van een symfonie orkest telde ook aardig aan.
Zo werden registers toegevoegd met imitatieklanken van de Viola da Gamba zoals op het orgel van de Hervormde kerk te Scheemda of van klarinet en fagot zoals in de Hippolytuskerk te M. Het jankende, krakende orgel in de Hervormde kerk te V. slaan wij over met het schaamrood op de kalvinistiese kaken, want die aanfluiting mag niet mee doen, te meer daar het Schriftgezag in de jaren ’70
daar niet in hoog aan zien stond daar waar dominee Hip stond en het evangelie van de toen nog hoog in aan zien staande dwaalleraar, de Heilige Marx verkon digde en heel het slaafse, onwetende volk zei amen.
In de jaren zestig en zeventig doortrokken van nostalgie naar het verleden groei de de historiese kennis van het kerk orgel en begon een leger van orgelspecia listen met overheidsgelden en orgel fondsen orgels in het Noorden des lands te restau reren.
In Friesland is iedere ouwe fiets van langer dan tien jaar geleden waar je opoe het beschimmelde, wit uit geslagen gezondheidszadel met ventilatiegleuf stuk heeft gerost met d’r vette reet een museum stuk, laten we dit voor op stellen, dus wij kunnen een leger van vraagtekens zetten bij het kultuur historiese bewustzijn van de doorsnee Fries.
Je kreeg trouwens al gauw herrie onder de kenners over wat een histories kerk orgel diende te zijn:
mechanies of elektries aangedreven. Sindsdien zijn de orgels als inzet van een nieuwe geloofsstrijd een trek pleister van de eerste orde, in aantal, aard en leeftijd wereld beroemd in Friesland en Groningen.
Ten minste onder de autochtonen!
Allochtonen tellen helemaal niet mee. Kanonnenvoer.
Laat die ongeletterde antigristelijke heidenen uit Verweggistan maar lekker op een paar bongos beuken in de Serengeti lik me reti omdat ze toch de hele dag geen zak uit voeren en te beroerd zijn om van hun luie reet te komen, dan zijn ze al lang tevreden als ze in het voorbijgaan je portefeuille kunnen rollen! Trouwens: hongerige zwarte kindjes zijn pas gelukkige kindjes als ik die ontevreden dikzak ken in ons land zie. Jochies van tien jaar met tietjes die in een C cup passen. De vervrouwelijking van het superieure manlijke deel. Ze vreten otomatiek De Vette Bek allemaal leeg. En door die tietjes krijgen die jongetjes allemaal vrouwelijke gevoelens en laten zich al ruim voor hun twaalfde in hun reet naaien door een lieve oom.

En voor de man in de straat die wel van André Hazes houdt maar niet van het pijporgel en meent dat het instrument uitsluitend te maken heeft met een repressieve achterhaalde geloofswereld moet de jaarlijks terug kerende orgelzomer met ontzettend veel Bach in de aanbieding maar eens goed in de gaten houden en niet te veel klagen over het weer of de wederhelft.
Wie wil niet eens huiverend van wellust aan den lijve de fysieke kracht van een orgel voelen? De bonkende bassen als een regen van vuistslagen voelen in zijn toch al dankzij overmatig drank gebruik overgevoelige brandend zure maag en weke onderbuik!
Vertoeven in hogere sferen tussen het ijlste, geheimzinnige gefluister op zolder en ?t diepste onder aardse
gegrom van uit de vergeten, verzegel de kelders van de mensheid, die schat kamer vol hemelse en helse klanken, verdrongen herinnering en aan eeuwen oude vergeten religieuze rituelen van lust en pijn …Kijk uit! Voor je het weet slaat de
vloek van de faraos weer toe en wat dan?

Fred van der Wal, Oldeboorn, 1999. Eerste versie.



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.