Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
20 juni 2012, om 08:17 uur
Bekeken:
432 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
212 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Affijn! Affijn! Een k*t is geen konijn!"


“AFFIJN! AFFIJN! EEN K*T IS GEEN KONIJN!”" 

 

Deze One LIner moet de Kennemer Kliek als kaninefaten (konijnen vangers) vertrouwd in de oren klinken. Zij zijn afkomstig uit Zandvoort, Haarlem, Santpoort.

COR S. ZEI IN 1969 HEEL TREFFEND: “AFFIJN! AFFIJN! EEN KUT IS GEEN KONIJN!”

Uw debuut als beeldend kunstenaar in Haarlem eind 1965 zorgde al onmiddellijk voor heel wat ophef in de ingeslapen, lullige Haarlemse en Heemsteedse kunstkringen van sukkelaars en sufferds, knoeiers en charletans?

En hoe! Ze slapen daar nog steeds, hoor; het zijn net kulturele doornroosjes en zichzelf met alkohol begietende begonias, alleen zal er nooit een prinses langs komen om die kikkers te kussen en in prins en te veranderen.
Uit de bollenvelden van Haarlem of Heemstede kan vanzelfsprekend niets goeds komen. Het blijven kaninefaten. Konijnen en biggenvangers. Mag ik mischien Cor S. citeren? Hij zei zomer 1960 wel tien keer op één dag in de Kennemerduinen: “Affijn, affijn, een kut is geen konijn!”
Het heeft zijn gevolgen gehad. Ik ben indertijd na die One Liner als onbevlekte jongeman enthousiast, maar toch ook wel wat timide, het kunstenaarsplantsoen met mijn beeldende werk en gigantische kul turele bagage de luxe argeloos binnen gelopen met mijn pet ter hoogte van mijn gulp –zwaar gepantserd ga ik immer gewapend door het leven- voor alle zeker heid.
Dáár zou het eindelijk te vinden zijn. Wie? Wat? Waar?
Het paradijs van tolerantie, intellekt, mededogen, ruimzicht en wederzijds begrip.
Nou, schat, mag ik even in je gehaakte mutsje kotsen? Ik moet je eerlijk zeggen: die provinciale Haarlemse kunstenaarswereld, ik vond het over het algemeen buitengewoon enge, nare, onwelriek ende, vieze, geborneerde, gedrogeerde mensen en de zogenaam de christelijke kunstenaars die na het succes van het CDA eindelijk moed hebben gevat en ondanks een evident gebrek aan talent als padde stoelen uit de grond op rijzen, dat schorriemorrie is nog een graadje erger.
Non talenten als de tekenleraar H., J.., de misselijk makende AOW-er M.. te Kampen, de tekenleraar R. of de zoveelsterangs E.O. illustra tor Willempie zie je overal.
Griezelige, sectarische betweters tiepes met agressieve kunstbaarden, stinkende, reute lende pijpen vol toffeetabak of goedkope sigaren in hun griffermeerde bakkes, die les geven als tekenleraar op de chris telijke akademie; nou, als je te stom bent voor de universiteit en te laf voor de handel dan wordt je tekenleraar, zo als dat griffermeerde minkukel uit Kampen Onsmakelijke representanten van de mense lijke soort, die mal kander voortdurend besmeuren met gespeelde religieuze emoties. Het zindelijk en fat soenlijk denken is in die fundamentalistische christelijke kringen nul komma nul. Men buigt voor het gouden kalf van de commercie want ze verwarren nog steeds Onze Lieve Heer met Ezeltje Schijt geld en buigen voor waarden die door mij slechts worden ervaren als de nieuwe kleren van de keizer en ik zeg daar op; lik me reet is ook een wals! En stroop mijn jeand af, scheu de tangaslip af en buk voorover om de artistieke medemens tegemoet te komen! Je gunt je naast toch het beste van het beste! Ik onderhoud gotzij dank geen enkele relatie met kunstenaarskringen en al helemaal niet in Haarlem of Heemstede. Ik verveel mij er namelijk dood, net als vroeger in de mid sixties, samen met de inge togen, vrome Alice Kneuterdom in de onverwarmde griffermeerde kerk in de Watergraafsmeer.

Die kunstenaars hangen aan elkaar van subsidies en beurzen. Zij spreken net als een moderne dominee niet eens meer de tale Kanaäns, maar de wollige taal van de over heden en ik ben als niet gesubsidieerd beeldend kunstenaar van mening dat deze kate gorie tot de natuurlijke erfvijanden behoort.
Dat zie je toch ook aan de kwaliteit van hun werk.
 Museum- en Galeriebezoek? Of ik daar aan lijd? Ach, wat denk je nou eigenlijk wel; daar heb ik toch helemaal geen tijd voor! Ik ben echter niet helemaal voor de volle honderd procent de maat aller dingen, zoals mij menigmaal verweten werd door die grif fermeerde Groningse glimpieper uit Aduard, Hens doctorandus , buitenproducer met protstaat problemen bij de E.O., maar U vraagt ’t allemaal aan mij en U krijgt ’t van mij te horen, zonder de bijbehorende smoesjes damore, want ik zal U niet te na komen, doch geduldig voor lichten en trachten te overtuigen van mijn gelijk. Ik weet bijvoorbeeld waar ik over praat na mijn veertig jaar kunstenaarschap, want dat is niet niets! U niet!


Reacties fredvanderwal
2008-10-07 18:44:18
uur
Ik heb liever te maken met de Broken Mirror man and Woman in your streets dan met die hele en halluvve instjelekktuwelEn uit het veld der BEEELDEN KUNSTEN WAAR IK OP SCHIJT
 
fredvanderwal
2008-10-07 12:58:47
uur
Wim,
Helaas heeft ter Braak ook na de oorlog grote invloed gehad op intellectueel minder begaafden onder de kunstenaars die hem zo graag nawauwelen o.a. met het waan idee van de "Integere Kunstenaar".
Waar die te zoeken valt?
Niet in het kunstenaarsplantsoen!
meld misbruik

fredvanderwal
2008-10-07 12:57:13
uur
Muziek IQ
Daar heb je wel een beetje gelijk in! het kunst sirkwie lijkt wel de Parijse Modebeurs, elk half jaar een ander modieus item! gewoon door gaan met wat je doet en niets aan trekken van trends. En dat zal voor muziek ook wel gelden.
meld misbruik

Wim Duzijn
2008-10-07 12:22:14
uur

Reageer hierop "Dáár zou het eindelijk te vinden zijn. Wie? Wat? Waar?
Het paradijs van tolerantie, intellekt, mededogen, ruimzicht en wederzijds begrip.
Nou, schat, mag ik even in je gehaakte mutsje kotsen?"

Toch wel triest eigenlijk... Dat mensen die zich het begrip 'kunstenaar' toe-eigenen in geestelijk opzicht in feite ordinaire anti-kunstenaars zijn...
Doet me denken aan de kritiek van TER BRAAK en DU PERRON..., je weet wel: 'Niet de vorm, maar de vent.."

Jij ziet in TER BRAAK een soort HUUB MOUS.. een man die het goed bedoelt maar die niet in staat is te breken met wat jij 'Academische Arrogantie' noemt.


Musixiq
2008-10-06 12:24:17
uur

Reageer hierop Misschien is het wel zo dat men geen oog meer heeft voor kunst. Alles lijkt wel door te kunnen gaan voor dat Magie. Helaas, misschien gelukkig maar, niet minder waar. Het is een kunst mensen te doen nadenken, mensen te overrompelen, mensen te betoveren. Kunstenaar genoemd worden niet meer tegenwoordig. De kunst van her herkennen is slecht aan weinige toevertrouwd.
meld misbruik




Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.