Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
5 mei 2021, om 19:44 uur
Bekeken:
67 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
16 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

" Vol op het oor natuurlijk met de voet"


Kunstcritici: Práát mij er niet van! We hebben zeker vijftienduizend kunstbeschouwers en dan wil ik het nog niet eens hebben over die tienduizenden kunsthistorici die de hele dag uit d’r lui zullie d’r neus lopen te vreten, want dat is helemaal tuig! En die beide categorieën hebben zich vierkant van God los gezongen in het kader van hun dienende taak, die zij niet willen of  niet kunnen volbrengen. En dat is? Het informeren van het lezers- èn kijkerspubliek. Integriteit speeelt geen rol onder  de dames en heren krietietsie. En dan ben ik als rasartiest gelijk uit geluld, want dan open ik de aanval frontaal met een knallende mawashigeri jodan als ex- karateka. Vol op het oor natuurlijk met de wreef van de voet, zodat de trommelvliezen van de getroffe ne naar buiten spatten als paarse kauwgummi ballonnen. Dat komt door mijn gigantische betrokkenheid bij het vak. Ik heb een warme persoonlijkheid, zeggen ze. Dat ik nooit ben onderscheiden met een beurs van WVC doet mij niets. Elke hand werkjuf frouw uit Zeist kan op kosten van het ministerie schier onbeperkte vakanties door brengen in New York, maar een kunstenaar die er werkelijk toe doet, zoals Fred van der Wal, van huis uit toch al een genie, wordt niet beloond omdat in de juries middelmaat al leen de middelmaat herkent. Men kiest voor de GGD. De grootste gemene deler. Een beurs of een prijsje is dus het pijnlijkste wat er bestaat. Ik heb altijd mijn eigen baan getrokken en die persoonlijke stellingname heeft mij minstens acht ton gekost aan mis ge lopen opdrachten en subsidies omdat ik weiger met de collegaatjes mee te praten als ik het er niet mee eens ben. Toch ben ik niet helemaal een stalen Jezus van gewapend schokbeton. Het is bij elkaar gesprokkeld brandhout waar op ik mijn welgevulde vlees potten kook, net als in Egypte indertijd (zie Exodus) en verder is het anderhalve man en een baardekop wat de klok slaat en de rest houdt ook niet over in het Friese artistenplantsoen. Zonder dat zij het zelf weten zijn het allemaal heel kwaadaardige, bekrompen mensen! De weg naar de hel, hè! Mijn kunstenaarschap is bijv. geen vrijblijvende vrijetijdsbesteding op de goed geïsoleerde, c.v.  verwarmde zolder van een nieuwbouwrijtjeswoning in de Vinex. Ik zit ook niet in de wereld van de goed geoutilleerde erotiese massagesalons. Mijn hele artistieke attitude is  niet alleen een way of life, maar ook een manier om reacties uit te lokken. Laat ze maar wakker worden die gesubsidieerde collegaatjes. Ingedommelde zuigelingen  die zich  met hunne tevreden tandeloze zuig mondjes wanen in een wereld van roze baby talk, slechts begrensd door de rand van de wieg en de rammelaar als roeptoeter. Be grijp het toch. De artiest die U hier toe spreekt is een gigantische steen des aanstoots en een ieder zal hem moeten heffen, edoch zich er helaas regelmatig aan vertillen en deerlijk verwonden! Net goed! Men kent de maat van zich zelve weer eens niet in de ar tistieke sien. Ik ben een kunstenaar wiens werken nu al de decennia overleven. Mijn werken die tussen 1968 en 1977 door het Rijk der Nederlanden zijn aangekocht; tekeningen, schilderijen en grafiek, dragen de erecode BCW (Bijzondere Culturele Waar de). Ik kreeg van de week nog een brief van de mij zeer toegenegen, succesvolle, aantrekkelijke kunsthandelares Janna van Zon, die ik sinds 1969 al ken en mij nu schreef dat mijn beeldend werk internationale allure heeft en zo is het ook, dat heeft zij heel goed en heel scherp gezien! 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.