Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
14 september 2017, om 21:17 uur
Bekeken:
288 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
138 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"De kweekschool leerlingen krijgen in 1966 een verbod..."


De kweek school leerlingen krijgen in 1966 een verbod om met Fred van der Wal te praten als hij zich bij de school in de buurt vertoont .

Dec. 1965 wordt Fred lid van een groep beginnende Haarlemse hele en halve kunstenaars, die uit tekenleraar Gerrit van Dijk (de latere animatiefilmer), Dirk Müller (een niet al te slimme tiende jaars hbs a scholier en imitator van Peter Struycken en Pieter Engels, in de jaren zeventig lid percentagekommissie Bijlmer meer opdrachten), Berend Pasman (belasting ambtenaar) en de beroepskwerulant Niels van Mech elen (kantoormedewerker in de ww) bestaat.

Deze laatste treedt vanwege onenigheid al na twee rumoerige vergade-ringen uit de groep. De eerste ten toonstelling vindt plaats januari 1966 in kunstcentrum De Ark te Haarlem.

Direkteur W. de Tombe van de Da Cos takweekschool maakt Fred van der Wal daar op belachelijk voor de hele kweekschool bij de och tend opening na het gebed en de schriftlezing. Het ware gezicht van het christen dom. De redakteuren van de schoolkrant van de Da Costa kweekschool, medeleerlingen Bernard Netelenbos en Burny Bos , die zelf artistieke aspiraties hebben , schrijven ronkend van jaloezie een nega tief stukje in het schoolblaadje .

Twintig jaar later zal Fred van der Wal eenmalig de reeds tijdens de kweekschool vroeg kalende Burny Bos ontmoeten die hij uit nodigt om koffie te drinken in Arti et Ami citiae. In 1976 komt eenmalig Hans Klap, direkteur van de filmaka demie en Marlou Witzel, zijn toenmalige echtgenote, beiden ex-leer lingen van de Da Costa kweekschool. Marlou, dochter van de milde leraar Nederlands “Oom Bas” Witzel aan de Da Costakweekschool op bezoek bij Fred en Ina van der Wal aan het Galileïplantsoen 102 huis te Amsterdam Watergraafsmeer.  

In april 1966 volgt een groepstentoonstelling in Galerie De Sfinx te Den Haag . Direkteur W. de Tombe ontbiedt Fred van der Wal in de direkteurskamer en gebiedt hem op hoge toon onmiddellijk te stoppen met schilderen. ”Dat schilderen doe je maar later in je vrije tijd als je ergens een baan als onderwijzer hebt,” is zijn kommentaar.

Zomer 1966 ont moet Fred van der Wal de aantrekke lijke langharige Aletta van der Meer uit Rotterdam .Ze gaan enkele keren met elkaar uit. In het atelier van haar broer, akademieleerling Jan van der Meer , te Den Haag maakt hij voor het eerst kennis met hasjies. Voor een paar tien tjes hebben ze een puntzak vol van het geestverruimende middel. Na afloop lijkt het Fred van der Wal alsof hij op de wolken loopt met benen van rubber. 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.