Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
22 april 2016, om 18:20 uur
Bekeken:
286 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
187 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Stichting "De Groep van de Figuratieve abstractie " (deel 5) "


Stichting "De Groep van de Figuratieve abstractie " (deel 5)

 

Fred van der Wal:  Het buiten spel zetten van figuratie, realisme en surrealisme door de Nederlandse museumwereld  was een gevolg van de dictatuur van de adelijke salon communist Jhr. Sandberg, maar ook van zijn vele kritiekloze paladijnen leden van de vereniging van kunsthistorici. In 1971 werd bij een vergaderin voor het nationale musuem beleid bepaald dat slechts abstract expressionisme, geometrische abstrcatie en conceptuele kunst de toon aan zouden geven (brond drs. jan van Geest) De na-oorlogse machtsstrijd tussen figuratie en abstractie was een kunstantig geconstrueerde partij politieke strijd.

Abstract expressionisme zou de 'kunst van de vrijheid en het socialisme'zijn, figuratie en realisme zou 'fascistisch en nationaal socialistisch' zijn. Nog onlangs werd Fred van der Wal door  webloggers van een niet nader te noemen extreem/extremistische website betiteld als aanhanger van extreem rechts, lid van het nazistische Stormfront en 'rechtse volksverrader', omdat mijn stijl binnen het fotorealisme past. De onzindelijke argumentenw aren niet van de lucht.  'Hitler schilderde ook',  wisten deze webloggers te vertellen en volgens hen was 95 proccent van de kunstenaars links en waarom waren zij links? Omdat ze van de staats subsidie potten vraten. Over morele corruptie gesproken. Fijne linkse taal.

 

Schisma[bewerken]

In feite betekende het draaien van de wind aan de Rijksacademie in Amsterdam een schisma tussen de figuratieven en de abstracten, tussen welke stromingen 'De Groep' de trait-d'union was geweest, had willen blijven en uiteindelijk, via de schilderkunst, tot op heden is gebleven.

Fred van der Wal: Nonsens! Een schisma tussen de figuratieven en abstracten? Alsof er ooit een gemeenschappelijke noemer is geweest.  De door de Rijks cademies opgesteld willekeurige lijst van merendeels ex- Rijksacademie docenten van een aantal generaties waarin het stijlkenmerk  abstractie er met de haren is bij gesleept   is aangevuld met bijv. een Galerie Mokum realist als Wout Muller of de tekenleraar Jan van der Kooi die namaak Rembrantieke, commerciële tekeningen maakt en aanvankelijk de schilderijen van Henk Helmantel en Matthijs Röling imiteerde.  Henk Helmantel die gezien wordt door de verkondigers van de figuratiev abstratie als exponent makt namaak zeventiende eeuw schilderijen. De miljonair op klompen smeekt om erkenning van het museale circuit. Zijn manager, de even stijl gereformeerde drs. Hans van Seventer beweerde in 1983 dat Helmantel binnen tien jaar het Stedelijk Musuem te Amsterdam zou hebben 'veroverd'.  Het is er nog steeds niet van gekomen.

De traditie van de figuratieve abstractie in de beeldhouwkunst heeft binnen 'De Groep' geen vervolg gekregen, doordat geen van de beeldhouwers van de 3e generatie van 'De Groep' hun ideeënwereld als docent hebben overgebracht, dan wel bij gebreke van een Academie konden overbrengen op een volgende generatie.

Het lijkt of zij waren lamgeslagen door de 'coup', zoals zij die hebben ervaren, aan de Rijksacademie door de abstracten. De traditie van de schilders binnen 'De Groep' heeft in Groningen zijn vervolg gekregen in het onafhankelijk realisme. De kenmerken van 'De Groep' zijn gemeenschappelijk gebleven en zijn nog steeds bij ieder lid van 'De Groep' herkenbaar aanwezig.

Inmiddels is het nieuwe van het abstracte af en heeft elke stroming zijn plaats in de historie gekregen. Getuige de vele bezoekers, die de exposities met beelden en schilderijen van 'De Groep' jaarlijks trekken, kan gezegd worden, dat 'de Groep' een ware herontdekking en herwaardering beleeft.

Fred van der Wal: De term 'figuratieve abstractie'  is door de aanhangers gebruikt als schaamlap en excuus Truus voor het realisme en de figuratie. Ik beticht de verkondigers van de 'figuratieve abstractie'  van een laffe houding en conformisme. Voor mij was een abstracte schilder van een minderwaardigheid dat ik een Jan Sierhuis op Arti niet eens groette. Voor mij bestond dat soort kladschilders niet.

Stichting De Groep van de figuratieve abstractie

De belastingdienst heeft in 2007 een verzoek ingewilligd om de op te richten 'Stichting De Groep van de figuratieve abstractie' aan te merken als 'een het algemeen nut dienende instelling'. Op 26 juli 2007 is de stichting opgericht door Eddy Roos. De stichting heeft ten doel: het bijeenbrengen, tentoonstellen en in stand houden van beeldhouwwerken en andere sculpturen, tekeningen, schetsen en schilderijen van de hand van de beeldend kunstenaars, die kunnen worden gerekend tot 'De Groep van de figuratieve abstractie', in een of meer speciaal daartoe ingerichte museumruimte(n), alles in de meest uitgebreide zin des woords. De stichting heeft haar zetel in Uithuizen (gemeente Eemsmond) in de provincie Groningen en wil onder andere gaan samenwerken met het Nationaal beeldenpark Havixhorst in De Wijk bij Meppel en het Drents Museum te Assen.

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.