Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
22 april 2016, om 18:16 uur
Bekeken:
280 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
211 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Stichting "De Groep van de Figuratieve abstractie " (deel 3) "


Stichting "De Groep van de Figuratieve abstractie " (deel 3)

 

WIKIPEDIA:

Groep van de figuratieve abstractie

De Groep van de figuratieve abstractie is een stroming van (oorspronkelijk) de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. De leden ervan noemden zich aanvankelijk de Amsterdamse school, maar die naam werd al spoedig verlaten om naamsverwisseling met andere kunststromingen (zoals de schilderschool van Breitner en de zijnen, de architectuurstroming 'Amsterdamse School' of de 'Groep A'dam' van Wessel Couzijn, Carel Kneulman en Tajiri) te voorkomen. Bleef over De Groep (zonder naam) als naam.

Drie/vier generaties[bewerken]

De groep bestaat eigenlijk

voor beeldhouwen uit drie, en

voor schilderkunst uit vier generaties:

1e generatie[bewerken]

Louis Royer (1793-1868), voormalig directeur van de Rijksacademie te Amsterdam, was met Rodin de inspirator van:

Richard Nicolaüs Roland-Holst (Amsterdam 1868-1938), schilder, tekenaar en etser, later docent op de Rijksacademie en nadien (1926-1934) directeur van de Rijksacademie; en

Prof. Jan Bronner (1881-1972, beeldhouwen/architectuur), die de beeldhouwkunst in Nederland op de kaart heeft gezet en beschouwd kan worden als de grondlegger in Nederland van de combinatie van beeldhouwen en architectuur, waaruit later 'De Groep' is voortgekomen.

2e generatie[bewerken]

Mari Andriessen (beeldhouwer, onder andere van De Dokwerker in Amsterdam en Adriaan Roland Holst in Bergen N.H.); altijd trouw gebleven aan de figuratieve abstractie van prof. Bronner

Prof. Piet Esser (1914-2005, beeldhouwen/architectuur, 1938 zilveren Prix de Rome, 1947 opvolger hoogleraar Bronner)

Dom Hans van der Laan (1904-1991, architect, monnik in Nijmegen, uitvinder van het 'plastisch getal', een driedimensionale uitwerking van de gulden snede, en bevriend met:)

Prof. Paul Grégoire (1915-1988, 'De filosoof van de arabesk')

Prof. Carel Kneulman (1915, onder andere dichter, zanger, graficus en beeldhouwer van het beeldje Het Lieverdje aan het Spui in Amsterdam; die maar niet kon kiezen tussen figuratief en abstract), docent aan de avondopleiding van de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam;

Prof. Cor Hund (1915, klasgenoot van Kneulman, beeldhouwer, 1947 gouden Prix de Rome)

Charlotte van Pallandt (1898-1997, beeldhouwster)

Eva Mendlik, (1928), beeldhouwster

Johan Sterenberg (1920-2002), oud docent aan de Miverva Academie, beeldhouwer van onder andere 'Ganzen Geesje', het boegbeeld van de gemeente Coevorden

Theresia van der Pant, (1924), beeldhouwster en tekenares, docente aan de Rijksacademie te Amsterdam.

Han Wezelaar (1901-1984)

3e generatie[bewerken]

Jon Gardella (1948, beeldhouwer, tekenaar, schilder, decorontwerper, monumentaal)

Nic Jonk (1928-1994, tekenaar, schilder en beeldhouwer)

Aart Lamberts (1947, beeldhouwer te Amsterdam)

Eddy Roos (1949, tekenaar, beeldhouwer en tuinarchitect te Amsterdam en Groningen)

Aart Schonk (1946, thans wonende in Pietrasanta, Italië)

Eja Siepman van den Berg (1943)

Bart Holt (1943) (geeft les aan de Wackers Academie in Amsterdam)

Daaromheen waren geestverwanten/aanverwanten in de stijl, zoals:

Wout Muller (1946-2000)

 

Dick Ket (1902-1940, schilder), vriend van Jan Grégoire en groot voorbeeld voor:

Matthijs Röling (1943, schilder, opgeleid in Den Haag)

Henk Helmantel (1945, schilder, opgeleid bij Minerva in Groningen)

Kenne Grégoire (1951)

Pépé Grégoire (1950)

Jan van der Kooi (1957, schilder, tekenaar) werkte ook lange tijd in de stijl van de Groep, maar heeft zich daar later van los gemaakt, door zich meer te richten op wat er in de echte wereld te zien is, in plaats van op geregisseerde voorstellingen.

De ontwikkeling van 'De Groep' binnen de beeldhouwkunst stagneerde rond 1980, omdat beeldhouwers uit 'De Groep' niet meer doceerden, maar zich terugtrokken in hun werk. In beeldhouw-opzicht was er geen 4e generatie opvolgers in 'De Groep'. Vanuit Wout Muller en Matthijs Röling, die zich samen met anderen verzamelden onder de naam De Fuji Art Association, als docenten schilderkunst aan de Academie Minerva ontwikkelde zich wel een 4e generatie.

 

4e generatie[bewerken]

Schilders binnen 'De Groep' en geestverwanten:

 

Dinie Bogaart

Rachel Dieraert

Sam Drukker

Douwe Elias

Pieter Pander en

Noëlla Roos (dochter van Eddy Roos).

Zij exposeerden en exposeren veel in:

 

het Drents Museum te Assen

Galerie Wiek XX (spreek uit: 'Wiek 20') te Nieuweschans

Museum De Buitenplaats in Eelde en

Galerie Vieleers te Amsterdam.

Zij presenteren zich ook wel als de Noordelijke Realisten en worden ook wel tot de 'De Onafhankelijke Realisten' gerekend.

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.