Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
16 april 2016, om 21:54 uur
Bekeken:
304 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
213 [ download ]

Score: -1

(1 stem)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Een van haat doortrokken verzonnen kletsverhaal"


REACTIE FRED VAN DER WAL OP LASTER R. KRUDZLO

 

april 16, 2016 



“Wikitaxis Fried van der Wal Papers”


Fred van der Wal: De verkeerde gespelde naam moet zijn Fred van der Wal. Krudzlo beroemt er zich op als  zijn lagere school niet te hebben afgemaakt hetgeen wel overduidelijk blijkt uit zijn vaak zo verwarde mededelingen.

Opgevoed werd hij volgens een Vkblogger door ‘de bekende leeuwentemster van Limburg’, dan weten we het wel.

De zweep en de scheerriem. Over de blote popo  heen. Springen door een hoepel.

Zo worden kleine jongetjes groot.

De spelfouten van Krudzlo zijn in het hier onder gepubliceerde weblog voorzien van een uitroepteken tussen haakjes. Het gehele hier onder geschreven weblog van een door jaloezie verteerde Krudzlo staat bol van de door hem verzonnen nonsens, geschreven in gebrekkig Nederlands.


Krudzlo:

 

Geachte moderator,
Let op deze informatie staat op Basicpublishing en is in zijn geheel overgenomen wat de bedoeling van de maker is: Gelezen worden. Onderstaande informatie is afkomstig van de kunstenaar F. van der Wal zelf blijven wij geheel binnen de regels vab(!) BP. Omdat Fried (!) van der Wal over Kruzdlo schrijft, of onder de verkeerd gespelde naam Krudzlo zijn wij ook gemachtig(!) zijn naam ook verkeerd te spellen.  Omdat Fried (!) van der Wal keer op keer de regels overtreedt doen wij dat ook. Verwijderd (!) u deze bijdragen dan moet u ook alle bijdragen over Robert Kruzdlo (Krudzlo) verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Robert Krudzlo


Fred van der Wal: Het relaas van Krudzlo is een van frustratie doortrokken verzonnen kletsverhaal. Krudzlo is nu tien jaar bezig mij te stalken op diverse internet fora. Zo nu en dan kreeg hij bijval van mij onbekende VKbloggers (Volkskrant). De ‘in zijn geheel overgenomen informatie’ is door deze overlast gevende weblogger aangevuld en verdraaid met door hem verzonnen beledigingen, laster en smaad.


Door Krudzlo verzonnen lasterlijke Fried van der Wal Papers 

 
30-10-1942. Geb. te Renkum. 1944. Familie vertrok begin september 1944 naar Amsterdam. De trein A’dam-Utrecht staat twee maal stil.

 
Fred van der Wal: De trein stond eind aug. 1944 niet twee maal stil maar werd onder vuur genomen door machinegeweren van Engelse jagers.  De geallieerden schoten op alles wat bewoog door het Nederlandse landschap. De onvoorwaardelijke Nederlandse bewondering voor de ‘bevrijders’ is merkwaardig. De ouders van Fred vluchtten voor een inval van de SD Arnhem vroeg in de ochtend om 3 uur.  Getuige verslagen berusten in een dossier bij de Stichting 1940-1945. Een kopie daar van bevindt zich in mijn archief.

 
Krudzlo: Bij de slag om Arnhem sneuvelen door artillerievuur woningen; die in puin geschoten worden en niet worden  herbouwd. Moeder en vader wil de kinderen niet meer.

 
Fred van der Wal: Operatie Market Garden waarvan de slag om Arnhem slechts een onderdeel was veroorzaakte grote schade aan een aantal dorpen op de Veluwe. Vader en moeder worden gewaarschuwd door een Renkumse onbekende dame voor de inval van de SD vanwege verzets activiteiten, ontvluchten het adres in Renkum en duiken onder in Amsterdam. Het is aug. 1944. Acht maanden later vindt de bevrijding plaats. In 1945 neemt een familielid een foto van mij als tweeëneenhalfjarige met twee Canadese soldaten.

 
Krudzlo: Er volgt een heen-en-weer schuiven van de kinderen. Dan op dit en dan op dat adres. Fried heeft zijn eerste paranoïde voorstelling van een kogel, die door de ruit in de muur slaat. Hij denkt dat de kogel tien centimeter boven zijn hoofd verplet wordt achter het behang. Fred is 1.13 centimeter.

 
Fred van der Wal: In 1946 vindt een aanslag plaats op het pand Utrechtsestraat 40 waar de vander Wals wonen. Er is gericht geschoten op een raam aan de achterkant van het huis van uiteen aangrenzende tuin. Een bericht in o.a. 'Het Parool' over de aanslag is indertijd gepubliceerd. De biologische vader van Fred was een halfjaar betrokken bij opsporings activiteiten na WO 2 naar verborgen wapen voorraden als opsporings ambtenaar. De aanslag was bedoeld als waarschuwing door een ex- SS-er zoals vermoed door politie en belaagden. De dader is nooit gevonden.

 
Krudzlo: Vader roept zijn kinderen bijeen en dreigt met zelfmoord.


Fred van der Wal: Al weer een fout van Krudzlo in zijn  verslag. Er is geen sprake van ‘bijeen roepen’ of 'dreigen'. De tweede vrouw van de biologische vader loopt weg na mishandelingen. De zelfmoordpoging vindt plaats in 1950 door de gaskraan open te zetten in de keuken van het pand Utrechtsestraat 40 te Amsterdam en de biologische vader verdwijnt verplicht opgenomen naar paviljoen 3, een gesloten afdeling Psychiatrie, waarmee Krudzlo misschien beter mee bekend is, zoals te lezen in zijn voormalige Vkblogs.


Krudzlo: Fried leert van zijn ouders de verkeerde omgang met andere (!), een harde school en hij wordt staatskind.


Fred van der Wal: Wederom vergist Krudzlo zich. Fred gaat voor de tweede keer terug naar de grootouders, die in de Concertgebouwbuurt te Amsterdam in de Palestrinastraat wonen en bezoekt de christelijke lagere van Loonschool in  Amsterdam-Zuid. Een staatskind?  Onbekend.


Krudzlo: Hij begint paranoïde angsten te onderdrukken door ruzie achtig gedrag, agressief taalgebruik en recalcitrante leugens te verkondigen. Zijn paranoïde angsten werken door als hij op  1954 Leerling Vossius gymnasium te Amsterdam denkt dat hij de slimste leerling van de klas is. Wordt lid tafel tennisclub FAMOS Amsterdam, maar kan niet tegen zijn verlies en verlaat de club al snel.


Fred van der Wal: Uit de lucht gegrepen onzin. Nadere toelichting overbodig.


Krudzlo: Zoals hij zelf schrijft: 1955 Leermoeilijkheden ten gevolge van grote spanningen thuis. (Waar is thuis?) Idem op de (!) Christelijk Lyceum, Amsterdam.


Fred van der Wal: ‘Thuis’is Palestrinastraat 4, Amsterdam, vlak bij het Vondelpark.


Krudzlo: 1958-1963. Bruine band judo en jiu jitsu. Door zijn kleine postuur en minderwaardigheids gevoel vecht hij zich een gompus en heeft nog energie over om een balletje te slaan bij een Kennemer tafeltennis club.


Fred van der Wal: Kleine postuur? Niet bepaald; 1.84. In tegenstelling tot het pyknische, tobberige, vroeg kalende dikkerdje Krudzlo, ook wel bijgenaamd door leerlingen rijks academie 'De Bolle'.


Krudzlo: Nog heeft hij tijd over want hij is ook lid wordt van de tennistclub(!) “De Hogeberg”, Haarlem. Op deze manier weet hij zijn agressie, angsten, vrees voor mensen te beheersen.


Fred van der Wal: Mogelijk projecteert Krudzlo met zijn 1.65  m. lengte minderwaardigheidsgevoelens qua fysiek en zijn psychische problemen op deze manier.


Krudzlo: Zijn kinderlijke stem en kleine postuur hindert hem normaal te gedragen.


Fred van der Wal: Kleine postuur? Niet bepaald; 1.84 m.

 
Krudzlo: Zijn eerste seksuele ervaring is met een gebochelde buurmeisje die hij voor 5 cent uit de kleren helpt. Het buurmeisje verteld(!) dit verhaal aan de biograaf op 1 april 2013 te huizen Vaginaveen Bloemendaal.

 
Fred van der Wal: Lasterlijk kletsverhaal. Onsmakelijke insinuaties. Overbodig verzinsel.


Krudzlo: 1961-1966. Leerling Da Costakweekschool te Bloemendaal. Mag meedoen teksten te publiceren in de schoolkrant. Helaas dit wordt niets. Slechte beheersing van de Nederlands taal en te veel misvormde  fantasieën moet hij vertrekken.


Fred van der Wal: Het stond iedere leerling vrij kopij in te dienen. Van ‘mogen meedoen’ was geen sprake. Van vertrek was geen sprake noch van slechte beheersing van de  Nederlandse taal. Wie het Nederlands slecht beheerst zou niet eens toegelaten worden op de Da Costakweekschool waar een toelatings examen verplicht was 


Krudzlo: De redactie wijst een schoolpsycholoog aan.


Fred van der Wal: Fictie. 'Schoolpsychologen' bestonden niet in de jaren zestig. En al helemaal niet in het Hoger Onderwijs.


Krudzlo: Zijn recalcitrant gedrag wreekt zich en Fried weigert een optreden op jaarlijkse schoolavond Da Costa Kweekschool.


Fred van der Wal: Een aangeboden optreden wees ik af. So what. Recalcitrant gedrag vertoonde ik nooit.  De schoolkrant noemde mij trouwens een'onopvallende leerling'. Ik had nooit de behoefte om me manifesteren door opvallend gedrag in school verband.


Krudzlo:1963-1966. Bevriend met streng gereformeerde klasgenote Els D. 1963. Zoals elke leerling bezoekt hij plaatsen en steden. Fried bezoekt Antwerpen, Brussel en Brugge. In Brussel beleeft Frie(!) zijn eerste EYE OPENER. Een blikopener zo nodig een breekijzer ziet hij voor het eerst surrealistisch werk van Paul Delvaux in Brussel.


Fred van der Wal: Deze laatste zin valt niet op door stilistische samenhang.


1964 Regelmatig bezoek aan Galerie Mokum, Amsterdam. Hier begint zijn praktijk als valse kunstenaar, immers hij kan NIET tekenen en doet een ontdekking: via een computerprogramma begint hij met overtrekken en fotoprints van foto’s (!), daaruit weet hij tekeningen te maken die uitblinken door geraffineerdheid. Hij heeft totaal geen tekentalent maar kan dit geniaal verdoezelen. Hier begint Fried zich als een geniaal kunstenaar te zien.


Fred van der Wal: In 1964 computers? Krudzlo verzint ze waar we bij staan. Een praktijk als valse kunstenaar? Nadere toelichting ontbreekt. Wéér een slag in de lucht.


Krudzlo: Bezoekt, ….zoals als ander kunstenaars leerlingen vervalsers, Ger Punte, ex-lid surrealistische groep Nederland.


Fred van der Wal: Er was geen enkele belangstelling voor het surrealisme,  noch voor leden van de surrealistische groep Nederland. Ger Punte was een bescheiden medewerker van het Stedelijk Musuem. Kunstenaars leerlingen vervalsers? Verzonnen categorie.


Krudzlo: Brengt net als een heleboel Nederlanders een vakantie door op Vlieland.


Fred van der Wal: Na geslaagd te zijn voor het onderwijzers examen bracht ik een vakantie door op Vlieland met Els D. Vlieland was toen nog niet zo in trek bij vakantiegangers. 


Krudzlo: Krijgt ruzie met medeleerlingen en mag niet mee doen met de schoolkrant DCK.


Fred van der Wal: Geen sprake van ruzie. Iedereen kon mee doen met de schoolkrant. Bovendien had ik zo veel buitenschoolse activiteiten dat er geen extra bezigheden nog bij konden.


Krudzlo:1965 wordt hij Lid kunstenaar groep X-65 te Haarlem. Wordt geweigerd op te treden op schoolfeest 1966.


Fred van der Wal: mei 1966 verliet ik op eigen initiatief de da Costa Kweekschool te Bloemendaal. Geen sprake van geweigerd te zijn voor een optreden op het jaarlijkse schoolfeest.


Krudzlo: Verlaat door recalcitrant gedrag,  verhitting en grote teleurstelling, en, moed-vrijwillig na 3 maanden voor hoofdakte examen Da Costa kweekschool.


Fred van der Wal: Onzin. Eigen keuze was het om de kweekschool voortijdig te verlaten. Verhitting, heeft Krudzlo het over. Wat ik me daarbij moet voorstellen? Geen idee. Tevens zijn kwalifikatie moed-vrijwillig is onbekend.


Krudzlo: Directeur W. de Tombe verteld(!) dat Fried beter geen leraar kan worden/zijn en bevestigt later dat Fried geen talent heeft om kinderen tekenles te geven.


Fred van der Wal: De Da Costakweekschool leidde niet op tot tekenleraar. Het praktijk examen onderwijzer bevestigde  dat ik geschikt was als onderwijzer. Ik had geen enkel probleem met les geven noch met de leerstof.


Krudzlo: Hij wordt weggestuurd en probeert aan de drugs te komen, loopt met de Provo’s mee en verdwaald(!) in een kraakpand.


Fred van der Wal: Nooit ‘weg gestuurd’. Krudzlo wel. Weg gestuurd als onwelkome gast in Arti et Amicitiae waar hij de 'kunst revolutie' wilde beginnen met enkele medeleerlingen. Het bestuur van Arti was not amused. Directeur van de Rijks academie roept Kruzdlo tot de orde op straf van verwijdering van de rijks academie en hij druipt af  met zijn staart tussen zijn benen. Drugs had ik geen belangstelling voor. Provos keek ik op neer, want ik ging niet om met beroepswerkeloos gajes met vage poltieke ideeën. Ik woonde in de Nieuwe Spiegelstraat 48, centrum Amsterdam, de antiek straat van Nederland, vlak bij het Rijksmuseum, Stedelijk Museum en de belangrijke galeries. In een straal van 500 meter om mijn huis lagen de musea en de galeries.


Krudzlo: Niemand ziet iets in zijn tekentalent; hij tracht te tekenen als…, als die of die, maar valt door de mand.


Fred van der Wal: Sept 1966 kwam ik in contact met Galerie Mokum en nam deel aan de tentoonstellingen tot 1974. In 1969 werd ik lid sociëteit Teisterbant te Haarlem. In 1970 lid BBK (Beroepsvereniging Beeldende Kunst)


Krudzlo: Tekeningen zijn in ons bezit dan wel op de harde schijf.


Fred van der Wal: Krudzlo heeft geen tekeningen van mij in bezit. 'Ons bezit'? Pluralis majestatis?


Krudzlo: Weggestuurd als lid groep X-65. Eerste tentoonstelling na foto’s (!) geschilderde schilderijen in kunstcentrum De Ark te Haarlem.


Fred van der Wal: Na een jaar zag ik geen heil meer in X-65. Eerste tentoonstelling in kunstcentrum De Ark met abstacte schilderijen. Had niets met fotos te maken.


Krudzlo: Hoeft niet in militaire dienst.


Fred van der Wal: Weigerde militaire dienst na oproep voor resreve officiers keuring te hebben afgewezen. Ben niet afgekeurd.


Krudzlo: Rookt voor de zoveelste keer…, voor het eerst hasj in gezelschap in atelier Den Haag. Ze worden geil en beginnen een sm-club.


Fred van der Wal: Onzin. 


Krudzlo: 1966- 1967 werkzaam in antiquariaat te Amsterdam. Leert het oude kunst – oplichters-vak 1967.


Fred van der Wal: Krudzlo heeft geen idee wat een antiquariaat in houdt.

 
Krudzlo: Na eén dag lid kunstenaarsgroep K.Z.O.D. Haarlem weggehoond.


Fred van der Wal: Onzin. Projectie van Krudzlo?


Krudzlo: Voor een korte periode vaste exposant Galerie Mokum, Amsterdam.


Fred van der Wal: Korte tijd?1967 – 1974 en 1978/1979.

 
Op zijn 25ste op straat gezet door opvoeders vanwege kunst schilderen.


Fred van der Wal: Onzin. Ik was 23 jaar toen ik noodgedwongen naar Amsterdam terug verhuisde met selchts een rijksdaalder op zak.

 
Krudzlo: Verhuizing naar Amsterdam, Nieuwe Spiegelstraat 48, twee hoog. Bevriend met akademie studente C.S. mode opleing academie De Schans en met Hans Ducro, grafisch ontwerper/art director Panorama, hetgeen resulteert in een serie afbeeldingen in het blad Panorama van Galerie Mokum schilders.


Fred van der Wal: De covers van Panorama hebben de Mokum schilders inderdaad aan mij te danken. Galeriehoudster Dieuwke Bakker ontkende dat overigens uit haat en nijd net als de gefrustreerde  illustrator Teun Nijkamp.


Krudzlo: Dan een lange lijst van Frieds weigeringen, zoals Antiquaar H. Marcus te Düsseldorf biedt aan tentoonstelling tekeningen van Fred te regelen in de Kunsthalle Düsseldorf. Reden, angst om betrapt te worden. Angst blijft Fried grote probleem…

.
Fred van der Wal: In1967 bood antiquaar H. Marcus mij inderdaad een tentoonstelling aan in de Kunsthalle te Düssseldorf. Ik stond aan het begin van mijn kunstenaaars carrière, had nog veel te weinig werken gemaakt, werkte overdag 6 dagen per week in het antiquariaat en cancelde daarom de expositie af.


Krudzlo: Woonhuis-atelier a.d. Amstel 186.

 

Fred van der Wal: Amstel 186 was het adres van Galerie Mokum. Op de eerste etage had ik tijdelijk mijn atelier, dankzij Mike Podulke, mede firmant galerie Mokum. Dieuwke Bakker, de andere firmant was tegen. Naast het pand aan de Amstel 186 woonde vlak na de oorlog W.F. Hermans op een zolder etage met een illustratrice.


Krudzlo: Ingeschreven aan Ateliers ’63, Haarlem. Wordt verwijderd van de Atelier ’63 door gebrek aan talent. Verwijderd van de Ateliers ‘63 door Edgar Fernhout.


Fred van der Wal: Onzin. Ik zat al in de BKR en wilde enige tijd een atelier hebben in Haarlem. Directeur Paul Schotel Ateliers' 63 was zeer verheugd een BKR kunstenaar binnen te halen. Een unicum. In de jaren 60 was een kunstenaar nog een kunstenaar en genoot waardering van de dames en vakgenoten.


Krudzlo: Breekt op zomeravond in het ateliergebouw ‘63 door een WC raam te ontwrichten en neemt na de nachtelijke inklimming drie litho stenen mee. Ze zijn te zwaar om door een man vervoerd te worden en dus blijft het bij dit verhaal.


Fred van der Wal: De lithostenen nam ik mee naar mijn huis aan de Nieuwe Spiegelstraat. Ik heb z elater verkocht via een veiling.


Krudzlo: Je kan Fried niet betrappen op een leugen, dat is onmogelijk. Edgar Fernhout ziet niets in Fried, hij zegt dat Fried van foto’s tekent en niet hoort op de Rijks akademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam.


Fred van der Wal: Edgar Fernhout, in de jaren zestig wezenloze abstracte doeken schilderend, heb ik ooit eenmalig gesproken. Een saaie meneer. Bekakt ook. Hij was overigens geen docent aan de Rijks akademie te Amsterdam.


Krudzlo: 1969. Moet wegens zwangerschap trouwen met Bernadina(!) Clasina Bosse. Geboorte dochter Misja mei 1969.
Deelname aan de representatieve overzichtstentoonstelling van ‘Jonge Nederlandse Realisten’, Gemeentemuseum Arnhem.
Lid Sociëteit Teisterbant, Haarlem. Galerie Herzog, Mannheim ziet Fried niet meer zitten, ontdekt fraude.


Fred van der Wal: Moet trouwen? Vrije keuze, meneer Krudzlo, die misschien uit eigen ervaring spreekt. Fraude? Onzin. Idee afkomstig uit het wazige brein Krudzlo.

 
Krudzlo: Aanbod Galerie 69 te Mannheim. Aanbod England Gallery, Londen. 1970. Fried weet niet hoe hij deze uitnodigingen moet verzilveren.


Fred van der Wal: Verzilveren is er niet bij als een kunstenaar een expositie krijgt aangeboden. De eerste jaren 1968-1973 waren financieel precair. Geld om te reizen was er niet.


Krudzlo: Woonhuis en atelier Prinsengracht 847, Amsterdam, naast grafiekdrukker Piet Clement.


Fred van der Wal: Het adres was mijn atelier adres. Geen woonhuis. Ik woonde om de hoek in de Nieuwe Spiegelstraat 48.


Krudzlo: Aanbod Obelisk Gallery te Londen en Obelisk Gallery, Boston. Ook hier, wat mot ik er mee?


Fred van der Wal: Een kunstenaar dient alleen zich aan een galerie te verbinden als de eigenaren betrouwbaar zijn, geen dronkelappen en er een wederzijdse sympathie is.


Krudzlo: Duizenden kunstenaars worden lid van de BBK. 1971 Fried ook.


Fred van der Wal: Getal uit de lucht gegrepen.


Krudzlo: Schenking tekening en een gouache in de collectie van het prentenkabinet van het Stedelijk Museum te Amsterdam. Ligt samen met duizende(!) tekeningen te verfstoffen (!) en zal nooit geëxposeerd worden: Stempel 3 de rangs kunst in het Stedelijk Museum.


Fred van der Wal:  Idee af komstig uit het wazige brein Krudzlo. Er bestaat geen stempel 3 de rangs kunst in het Stedelijk Museum. Je bent One Of The Boys of niet. Krudzlo dus niet, maar dat is al langer bekend. Het is opvallend dat talent altijd talent aan trekt. Ik bemoeide me alleen met kwalitatief goed collegae. 95 % van de BKR kunstenaars maakten abstracte flauwe kul doeken die in een uurtje in elkaar gedraaid werden.


Krudzlo: Aanbod grote Duitse Galerie voor expositie. Welke is niet duidelijk.


Fred van der Wal:  Wat is wel duidelijk voor het dwaallicht Krudzlo? Zie lijst tentoonstellingen Fred van der Wal.


Krudzlo: Paranoïde slaat toe: Voorstel BBK om deel te nemen aan het BBK bestuur.


Fred van der Wal:  Een kunstenaar maakt kunst en verliest zich niet in oneindig veel papierwerk en vergaderingen. Commissiewerk en bestuursfuncties zijn vluchthavens voor kunstenaars die te weinig talent hebben.


Aanbod Antwerpse galerie. 1972. Het zoveelste aanbod dat Fried niet aankan.


Fred van der Wal:  Selectie is een begrip dat mislukte kunstenaars zoals Krudzlo-die genegen zijn van alles en nog wat te accepteren-niet kennen. Kunstenaars als Krudzlo exposeren hun werk in kroegen  en knijpjes in achteraf Gasses en verkondigen aldaar dat zij de 'Picasso van Amsterdam' zijn. Lulligheid troef, hier verkoopt men tover-ballen. 


Krudzlo: Zoals duizenden niet-kunstenaars wordt Fried lid kunstenaar Arti et Amicitiae te Amsterdam.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Arti et Amicitiae heeft geen duizenden niet-kunstenaars noch duizenden wel-kunstenaars. Arti kent een selectief restrictief beleid, anders zouden piepel als Krudzlo ook toegelaten worden.


Krudzlo: Woonhuis en atelier tot 1978 Tweede Nassaustraat 8, Amsterdam. Lid BBK 69.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Nooit een woonhuis gehad tweede Nassaustraat. Hier was mijn atelier gevestigd. De Staatsliedenbuurt in de jaren 70 was een armoedige buurt.


Krudzlo: Wordt weggestuurd als exposant Galerie Mokum.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Ben weg gegaan bij Galerie Mokum na chantage poging Dieuwke Bakker, galerie eigenaresse.


Krudzlo: Galerie Jurka cancelt expositie schilderijen van Fried van der Wal door recalcitrant paranoïde gedrag en onder druk van Dieuwke Bakker (Galerie Mokum) en de illustrator T. (exposant Galerie Mokum) gewoon opzij gezet.

 
Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Ik heb zelf de expositie afgezegd na een incident, (Dieuwke Bakker en illustrator Teunn schopten een rel met galerie Jurka omdat ik daar mee een afspraak had gemaakt voor een expositie. Vooral Teun kon dat nieet accepteren, die wilde zelf naar galerie Jurka overstappen) en bleef zitten met een rekening voor het drukwerk. Overigens geen probleem. Ik heb alles keurig betaald.

 
Krudzlo: Weigert fotoshoot voor Model Planning te Amsterdam wegens verbeelding dat die er zou zijn als hij naar de afgesproken adres gaat.

 
Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Shoot afgezegd door te veel werk aan verbouwing huis Bilderdijkkade 4, Amsterdam.

 
Krudzlo: Surrealisme wordt langzaam de werkelijkheid 1972. Geeft zeefdrukkerij De Rakel, Amsterdam opdracht twee zeefdrukken te maken van zijn tekening zodat de originele tekeningen vernietigt(!) kunnen worden.

 
Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Tekeningen zijn nooit vernietigd. Zou hij wel willen.

 
Krudzlo:1972-1978. Dito: laat zeefdrukken uitvoeren door Tailored Prints, Amsterdam.

 
Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Tekeningen zijn nooit vernietigd.


Krudzlo: Raam atelier tweede Nassaustraat door onbekende(n) beschoten met kogels. Fried heeft het weer eens bont gemaakt en wordt bedreigd met mes door contraprestatie schilder P. vanwege weg halen CPN affiche uit hal atelier gebouw.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Veel contraprestatie ‘kunstenaars’ waren eigenlijk drugs verslaafde psychiatrische patiënten,  salon-communisten en in de regeling gezet door de overheid om ze uit het arbeids bestel of de klinieken te kunnen weren. De bewoners in de Nassaubuurt waren in de jaren zeventig veelal verslaafden, kleine criminelen, displaced persons en krakers. Vuurwapens waren in die buurt normaal bezit.


Krudzlo: Iedereen kan lid worden en dus wordt Fried lid kunstenaar van Pulchri Studio, Den Haag.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Puchri Studio kent een strikt kunstenaars toelatingsbeleid. 

 

Krudzlo: Lid aankoop commissie “Amsterdam koopt kunst”. 1975. Verhuist naar Galileïplantsoen 102 hs in de Watergraafsmeer.


Fred van der Wal:  Vrije sector woning. Elke week verkocht Fred van der Wal een werk in de zeventiger jaren. Krudzlo niet, daar was het arremoe troef. Puchri Studio heeft een strikt toelatingsbeleid voor kunstenaar via ballotage.


Krudzlo: Aangeboden foto modellenwerk door bureau People te Haarlem, maar hier weer, angst, paranoïde, waanvoorstellingen weerhouden Fried te geloven in… .


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Onze dochters waren jaren lang fotomodellen. Ik had het veel te druk met mijn werk om me te laten oproepen voor shoots met het hele gezin. Bovendien had ik het geld niet nodig.


Krudzlo: Door deze ziekte verbreekt hij de vriendschap met de schilder C.v.G. 1977.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Ziekte? Waar heeft Krudzlo het over? Refereert hij aan zijn opname psychiatrische afdeling AMC?


Krudzlo: Op een kwade dag bezoekt hij op uitnodiging griffermeerde drs. P. C, te Londen. Het bezoek is een farce.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Bezoek een farce? Het bezoek was op uitnodiging. 


Krudzlo: Zijn vrouw heeft geld en in 1978 vertrekken ze naar Friesland, Veenwouden.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Mijn vrouw bekleedde een baan als docente aan de leraren opleiding. Daarbij opgeteld mijn inkomen als niet gesubsidieerde kunstenaar. Ik versta daar niet onder het bezitten van geld. We betrokken ons eerste koophuis in een nieuwbouw arbeidersbuurt, Veenwouden. Type huis tweekapper. De buurt was zeer kunstenaarvijandig gezind. Geen probleem overigens.


Krudzlo: Tweede dochter moet nog gemaakt worden? Aanbod kontrakt Galerie Internationale Madison Ave., New York schrikt hem af. Ook hier is aanbod de boosdoener.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Vanwege verplichtingen in Nederland onmogelijk om naar New York te gaan. Bovendien heb en had ik geen enkele belangstelling voor de VS.


Krudzlo: Dingt mee met de groeps exposities Galerie Mokum tot galerie eigenaresse Fried de laan uitstuurt: Nep Kunst is de oorzaak. Weer een rel veroorzaakt.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Er valt niets mee te dingen. Bij enkele tentoonstellingen werden schilderijen –al of niet opzettelijk- vernield of beschadigd. Ik eiste schade vergoeding. Galerie eigenaresse Dieuwke Bakker voelde zich daar niet voor verantwoordelijk. Reden voor mij om weg te gaan.


Krudzlo: Verbreekt definitief relatie met Galerie Mokum. Laat twee zeefdrukken uit voeren door Zeefdrukkerij Schweigmann, Leeuwarden. Zelfde reden en procedé.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Onbegrijpelijke conclusie van Krudzlo.


Krudzlo:1980-1984. Vervaardigt serie tekeningen en schilderijen van biseksuele S.M. travestieten en lingerie-fetisjisten. Lid VSSM (Vereniging Studiegroep Sado Masochisme).1981. Fried maakt mensen gek. Hij bereikt dat het atelier te Amsterdam in brand wordt gestoken door vriendje kunstschilder E.J.E. Fried is natuurlijk toevallig afwezig en die dag en ontsnapt aan een gruwelijke dood.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Toevallig kunnen wij niet van spreken. De brand veroorzaakt door heroïne junkies. Toevallig was ik die dag niet aanwezig. Ook hierin zien wij de Hand des Heeren die bescherming biedt aan wie Hem welgevallig is. Fred van der Wal dus.


Krudzlo: Zonder ruzie geen leven vindt Fried. Ruzie met acteur Maxim Hamel in Galerie Ede. 1982.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Een klein meningsverschil is geen ruzie.


Krudzlo: Vrouwlief heeft geld en dus verhuizing ze naar Garijp, Friesland.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Huis werd aangekocht via hypotheek. Ik investeerde trouwens een 23000 gulden in de verbouwing.


Krudzlo: Studiereis Berlijn, nu ja vrouwlief neemt man mee. Fried heeft vliegangst en een trein-trauma.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Behoeft geen nadere toelichting. Bovendien was het een busreis.


Krudzlo: Onderweg wordt de trein twee keer beschoten door een speelgoed vliegtuigje van een Engels kind dat toevallig – hoe kan het ook – in de trein zit.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Onzin.


Krudzlo: Bezoekt West-Berlijnse akademie voor beeldende kunsten, maar niemand is in Fried geïnteresseerd.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Haalt van alles door elkaar, omdat hij zelf nooit iets beleefd heeft. Bezoek aan Hogeschool voor beeldende kunst was op uitnodiging.


Krudzlo: Als toerist bezoek Oost Berlijn.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Een ware kunstenaar is 24 uur per dag kunstenaar….zoals Fred van der Wal en daardoor nooit toerist.


Krudzlo: Brief Friese Kultuerried, ondertekend door drs. Huub Mous (die Fried later verbiedt op zijn blog te reageren.)

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Er is mij door Huub Mous nooit iets verboden. De uitwisseling van reacties op Mous'blog en Fred van der Wal zijn vast gelegd in één van de vele boeken van Fred van der Wal.


Krudzlo: Friese kunstkommissie heeft de praktijken van Fried door en hem niet langer erkend wordt als “officieel” beeldend kunstenaar.


Fred van der Wal:  Slecht gestyleerde zin. Vergissing Krudzlo. Wie zich wil oriënteren betreffende het werk van Fred van der Wal kan de website van Keunstwurk, opvolger Fryske Kultuerried (Krudzlo noemt het abusievelijk kunstcommissie) raad plegen of de Exto pagina.


Krudzlo: Fried duikt onder in het Sado masochiste(!).


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Hoe duik je onder in een sadomasochiste? Een omgekeerde geboorte? Snoekduik?


Krudzlo: Betty Paerl opent expositie Fried te Den Haag, Pulchri Studio. 1984. Angst om belaagt(!) te worden, klein van stuk begint Fried als een razenden(!) met krachttraining bij First Class Gym, Bergum.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Fred van der Wal 1.84 m.lang. Twintig centimeter groter dan kabouter Krudzlo.


Krudzlo: Fried wordt als sekretaris uit bestuur van Fria gezet, na onoplosbaar konflikt met de voor zitter G. Oprichting Minister Brinkman fanclub 1986.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Fred van der Wal verliet Fria uit eigen beweging.


Krudzlo: Aanbod Interview Algemeen Dagblad. Aanbod uitzending met interviewer R. d. M. voor de VARA radio. Kontrakt met Galerie Salammbo, Parijs. Brieven van auteur Jef Geeraerts, pop art kunstenaars Tom Wesselmann en Robert Rauschenberg. Bezoekt auteur Jef Geeraerts in Gent. Studiereis Parijs. Management aanbod Mensing Gemälde Galerie, Duitsland. 1987. Aanbod Galerie du Palais, Nantes enzovoorts enzovoort. Alles zonder echte bronvermelding doen wij dit af als kletspraat.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Kopieën van documenten al eerder gepubliceerd op weblogs. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo. VARA interview afgewezen door mij. 


Krudzlo:1988-1994. Achtervolgingswaan en oorlogstrauma begint Fried weer met kracht- en boks- training bij sportschool Lolle van Houten, Leeuwarden. 1989.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo. Invitaties om tentoon te stellen in 2016 te New York, Londen, Den Haag, Amsterdam en te Wenen.Uit voorzorg publiceer ik deze uitnodigingen niet, om te voorkomen dat Krudzlo c.s onder mijn naam beledigende emails gaan rond sturen aan collegas, galeries en musea zoals eerder is voorgekomen.


Krudzlo: Traint vier keer per week karate bij Sportschool Thamrin en Sportschool De Leeuw, Leeuwarden. 1991. Fried rinkt(!) en wordt langzaam door ouderdom gekwaeld(!). Zijn vrouw ziet iets in een buitenhuis vlak bij de waddenzee in Firdgum en koopt die aan.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Aankopen huizen geschieden altijd door beiden, niet door één partij. Het huis in Firdgum verbouwde ik zelf.


Krudzlo: Verhuizing naar Firdgum. Weer denkt Fried aan de velen gevaren die hem in ’t hoofd treiteren en traint weer karate bij drie sportscholen: De Leeuw, Thamrin en kracht training bij Lolle van Houten. Je wordt al moe als je het leest!

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Was geen sprake van verhuizing maar van betrekken tweede huis vlak bij zee. Kortademige Dikzak Krudzlo moet er niet aan denken een vechtsport te beoefenen.


Krudzlo: We beginnen weer te noteren: Gevraagd door fotomodellenburo Crunch. 1994. Verhuizing naar Oldeboorn. Kontakt Galerie Mokum afgebroken. 1997.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. De make up voor de fotoshoot duurde uren. Ik kon mijn tijd beter gebruiken Sind 1979 is er geen enkel contact met Galerie Mokum meer geweest.


Krudzlo: Verbreekt vriendschap met EO producer H. v. S. 1998. Publiceert in eigen beheer voor oudste dochter Misja “Dààààg Dagboek!!!”175 pag. Helaas staat daar niet in dat ie van kleine meisjes houdt en is als fotograaf in de gelegenheid de natuur zo te fotograferen dat de wereld straks kan zien hoe zijn ogen geopend werden door de schoonheid van een kind. Dit is te lezen in zijn teksten en op te vragen alhier.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Pure lasteren smaad. Overweeg aangifte bij politie Valkenburg waar Krudzlo woont. Heeft hij soms zelf een obsessie voor kleine meisjes? Verklaart veel.


Krudzlo: Opening eigen kunsthandel onder de naam Galerie Lekkerterp. Brief hoofdredacteur Leeuwarder Courant dat over het werk van Fred en over Galerie Lekkerterp niet meer geschreven zal worden door de kunstredactie. Fried heeft ’t weet (!) eens bont MOETEN maken want stel je voor, hij verteld (!) hoe hij zijn tekeningen maakt?


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Deze meneer Krudzlo kan weinig met potlood op papier. Olieverf op doek is helemaal een station te ver voor deze knoeier. Hij verkoopt zijn broddelwerk tekeningen voor 25 euro per stuk. Menig klant is ontevreden over het resutaat. Kreeg daar mails overmet de vraag naar zijn adres in Valkenburg. Stuurde de gegevens door.
 
Krudzlo: Paranoïde vergroot en dus schrijft Fried dat hij een email van de kunstredactie Leeuwarder Courant heeft ontvangen met doodswens.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Kopieën van document al eerder gepubliceerd op weblogs. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo.


Krudzlo: Door handelen in…, voor de eerste keer miljonair status bereikt. De belastingdienst moet dit nog bevestigen dus sturen wij deze status aan hen door.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Aankoop van IT en beleggingsfondsen leverden tonnen op. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo.


Krudzlo: Ontvangt e-mail van biologische moeder uit bejaardenhuis die hij sinds 1946 nooit meer heeft gezien. 2002. Hoe die e-mails eruit zien? Gewoon, oude vrouw, boos, ziek en problemen met haar herinneringen.

 

Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Nooit email ontvangen van biologische moeder.


Krudzlo: Fried voor het eerst na 24 jaar met werk vertegenwoordigd op door de Fryske Kultuerried georganiseerde expositie. Leeuwarder Courant weigert te recenseren. Ja wat wil je, eerst met de dood bedreigt(!) worden en dan een recensie schrijven?


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo. De redactie stuurde Fred van der Wal een doodswens, niet omgekeerd. Net zulke flauwe kul als de verzonnen ‘doodsbedreigingen’ aan ex- Vkbloggers door Fred van der Wal. Een enkele ex-VKblogger zou ‘fotos’ hebben van de doodsbedreigingen. Wat er achter mijn rug om geconstueerd is heb ik geen enkel idee van. Op mijn vraag de fictieve 'bedreigingen' te reproduceren en kopie aan mij door te sturen stilte. Vervolgens zie of hoor ik daar niets meer over. Het klinkt goed deze intrigerende verzinsels, hoor, daar niet van!


Krudzlo: De van der Wals verhuizen 3 jan. 2002 na 24 jaar tegenwerking door Friese en Groningse “collegas”, tevens gedwarsboomd door de Friese galerietjes, de Friesche Kultuerried en de Friese pers, naar Limburg en vandaar uit in sept. naar midden Frankrijk. Fried kan niet tegen Limburgers en vrouw van der Wal verkoopt Huize Lekkerterp (aangekocht voor 180.000 gulden) voor zes ton – belasting weet van niets –  en kopen kleine boerderij in Frankrijk.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Kopieën van documenten en fotos betreffende de aankoop al eerder gepubliceerd op weblogs. De longère (een longhouse) is 30 bij 10 meter. Daar passen vier woningen van Krudzlo in. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo. Enige jaren had ik een vakantie bungalow op het park Vosseven, Stramproy vlak bij de Belgische grens. 


Krudzlo: Begin grote verbouwing Maison l’Ermitage, Couloutre door het echtpaar van der Wal. 2003. Geboorte eerste kleinkind. Atelier febr. 2003 afgebouwd en in gebruik genomen.Dan begint de heisa weer: Diverse uitnodigingen voor tentoonstellingen in Frankrijk.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Uitnodigingen voor tentoonstellingen heisa? Kopieën van documenten al eerder gepubliceerd op weblogs. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo.


Krudzlo: Kennismaking met New Yorkse schilder Sidney Klein, die de van der Wals vraagt naar New York te komen. Fried heeft vliegangst en het projekt gaat al weer niet door.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Kopieën van documenten al eerder gepubliceerd op weblogs. Ook hier steekt felle jaloezie de kop op bij Krudzlo. Ik ben geen bewonderaar van de VS en houd niet van wereldsteden.


Krudzlo: Kennismaking Parijse kunstschilder Michel Chapellier dat geen vervolg heeft.


Fred van der Wal:  Vergissing Krudzlo. Kopieën van documenten al eerder gepubliceerd op weblogs. De vriendschap met genoemde schilder is blijvend. Ook hier steekt felle jaloezie de



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.