Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
16 april 2016, om 14:51 uur
Bekeken:
253 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
155 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Als W.F. Hermans nu nog leefde..."


"Literaire bespiegelingen van Fred van der Wal"

 

Als W.F. Hermans nu nog leefde, zou hij dan nog steeds beweren dat Belgen veel aardiger zijn dan Nederlanders?

Na die affaire Dutroux denk ik van niet,maar je weet het nooit bij Hermans,misschien zag hij daar met zijn sardoniese humor toch nog een lichtpuntje in wat betreft het beperken van de aanwas van de wereldbevolking.Na het ontdekken van goed geor ganiseerde pedofiele circuits tot in de hoogste kringen en het steeds vaker opduiken van dicht gebonden vulliszakken met onwelriekende rottende menselijke resten zullen sommige optimisten tegen beter weten in België toch nog een moordland blij ven vinden in plaats van een misdadig conglome raat van beroepsmisdadigers en bende van Nijvel aanhangers,die deel uitmaken van een bloeddor stig,duivels pedofiel incest nest,waar de honden geen brood van lusten.België moest per koninklijk dekreet verboden worden.Het België dat ik bewon der is dat ten tijde van Magritte tot in de zestiger jaren.

 

De Grote Drie naoorlogse schrijvers, Mulisch, Hermans en van het Reve waren net zoals U geen bewonderaars van Vestdijk?

 

Hermans vond Vestdijk niet een auteur van een belangwekkend oeuvre.Mulisch oordeelde gema tigder en van het Reve zei humoristies dat als je bij Vestdijk van voren drukt er van achteren een kassa bon in de vorm van een roman uit komt.Volgens Maarten ’t Hart kon Vestdijk al helemaal niet schrij ven.Ik vond zijn stroeve, cerebrale taalgebruik, ver wijzend  naar de tachtigers nogal ouderwets en vaak erg  moeizaam te lezen.Slauerhoff,Marsman,Ter Braak, Du Perron,ze waren na de oorlog allemaal overleden,alleen Vestdijk was van die generatie nog over.Als je als auteur of kunstschilder maar lang genoeg blijft leven komt de roem vanzelf wel.Zeker in Friesland.Vestdijk leefde in een isolement.Ik denk dat Martin Hartkamp pijp rookt omdat Vest dijk ook pijp rookte.Je hebt in Leeuwarden een aardig café en dat heet De Koperen Tuin,maar de terrasbezoekers hebben geen idee waar die naam op slaat,laat staan dat ze het boek van Vestdijk hebben gelezen.

De ondertitel van “Sint Sebastiaan” van Vestdijk is:”De geschiedenis van een schijntalent” en al op de pedagogiese akademie als leergierige jongeman dacht ik,verdomd,dat slaat op Vestdijk zelf.

“Surrogaten voor Murk Tuinstra” van boven genoemde auteur eindigt met het stenen gooien van de auteur.

Henk Romijn Meijer klaagt in “Toen Reve nog van het Reve was,” (Uitg. Joost Nijsen,Amsterdam 1985) dat klasgenootjes zijn bril stuk gooiden met stenen en wie weet waren het dezelfde stenen als van Vestdijk.Persoonlijk zou ik de bril van Henk R. Meijer zelfs nu nog wel eens stuk willen gooien.

 

Doeschka Meijsing categoriseert de Nederlandse literatuur aanhangers in twee kampen:W.F. Her mans aanhangers en daartegenover Vestdijk adepten.

 

Niemand leest Vestdijk meer zoals ik in de zestiger jaren al verwachtte en Hermans zal altijd wel gele zen worden.Zoals U weet behoor ik sinds 1975 tot het W.F. Hermans kamp.

 

Die andere ex-Amsterdammer W.F. Hermans had net als U een grote weerzin tegen Groning ers, maar U bovendien ook nog tegen Friezen, Drenten en Rotterdammers?

 

Niet alleen tegen Friezen maar verder eigenlijk tegen alles en iedereen.Drenten, Limburgers ,Braba banders, Haarlemmers, Beverwijkers, IJmuidenaren, Rotterdammers, Haarlemse kunstenaars, E.O. aanhangers, Marion Truttke, prof..Dr. Ouweneel en  noem maar op.U kunt het zo gek niet bedenk en.Soms denk ik ook wel eens:had de mensheid maar één grote kop,dan hakte ik die er gelijk af,dan waren we van heel wat problemen af,weet U!

 

In 1951 neemt W.F. Hermans het op voor de magies realistiese schilder Carel willink in zijn essay “De lange broek als mijlpaal in de cultuur” in Podium.

 

Willink spreekt zich samen met Hermans uit tegen de experimentele schilderkunst.(Zie:”Verijdelde Dromen” van Hans Renders,1989 Joh. Enschedé en Zonen,Haarlem,ISBN 9070024616,Hoofdstuk 11)

Hermans noemt de experimentele schilderkunst experimenteren Ins Blaue hinein.Hoe meer Appel en de zijnen zich profileerden,des te feller zette Hermans zich tegen hen af.

 

U heeft wel enige sympathie voor Hermans affiniteit met het surrealisme,maar zegt dat zijn beeldend werk,voornamelijk collages,in kwalita tief beeldend opzicht  ver onder de maat is.

 

Niet alleen zijn z’n collages  inhoudelijk zowel als formalisties slecht,maar ook zijn fotos zijn niet meer dan soms goed geslaagde amateurkiekjes en als U mij niet gelooft dan moet U maar eens de mening van fotograaf Ed van der Elsken er op na slaan wat Hermans fotografiese kwaliteiten betreft.Hermans zou Hermans niet zijn als hij de mening van Ed van der Elsken niet had gepareerd met er op te wijzen dat de door van der Elsken geschreven bijschriften bij diens fotos ver onder de maat waren.Ik vind dat beiden gelijk hebben.Veel auteurs denken dat zij een dubbeltalent in huis hebben,maar ik ken ze niet.Cremer is een even slecht schrijver als schilder (en waarom W.F. Hermans indertijd Geert Lubberhuizen van de Bezige Bij Cremer heeft aanbevolen als uit te geven auteur is mij een raadsel),Claus bakt er picturaal ook niet veel van en over de beeldende uitingen van Wolkers kunnen we beter zwijgen.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.