Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
14 april 2016, om 16:14 uur
Bekeken:
221 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
156 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"In kunstenaarsland geldt The Survival Of The Fittest!"


Gedurende enige tijd zijn er door webloggers felle verbale aanvallen gericht op de man van de Eeuw’ge vrede, onze alom geliefde Fred van der Wal. De regelmatig belaagde en soms zelfs fysiek bedreigde kunstenaar heeft zijn weerwoord uitvoerig gegeven met diverse weblogs en elke verdenking teniet gedaan ten aanzien van het waarheidsgehalte zijner CV en expositie vermeldingen.
Een enkeling meesmuilde klagelijk dat ik het “hard” wilde spelen en “dattie dat ook kon als ie wilde”, maar waar een wil is daar moet ook een weg zijn, anders loopt men een Cul de Sac in, voegde Fred van der Wal er grootmoedig aan toe.

Welnu, lieve lezers, de doorgaans goed betaalde klagers weten niet eens wat hard is vanuit hunne gerieflijke posities met de billen op het fluweel van de overheid of het bedrijfsleven.
Een en ander heeft geresulteerd in het definitief afstand nemen door onze kunstartiest van een aantal weinig aangename pennevoerders die hij toch al zelden of nooit las en het niet meer bezoeken van komende weblogborrels.
Men kan weer opgelucht adem halen in het weblogplantsoen en verder gaan waarmee men bezig was!
Slechts de ware kunstenaar (fred van der wal dus) kent de hitte des daags en de koude des nachts en het zijn sterke benen die de weelde dragen, de artistieke sluipwespen en bescheten strontvliegen vallen af of zitten al of niet tijdelijk opgesloten in een leipespeis of het dolhuys.
En zo hoort het ook! In kunstenaarsland geldt The Survival Of The Fittest! En als iemand fit is…

Om minderwaardige en opzettelijk denigrerende kwalifikaties ten aanzien van mijn werk en CV door niet nader te noemen personen van de manlijke zowel als de vrouwelijke kunne nu eens even voor goed te ontzenuwen en hun kinnesinne te smoren in de braadpan waar ze bij het vis bakken voortijdig zijn uitgesprongen, dan nu een korte samenvatting van een uiterst boeiende discussie voor de jonge collega zowel als de geïnteresseerde leek tussen drs. Marina Raaijmakers (ICN mederkster) en Fred van der Wal (beroeps genie):

fred van der wal 20-08-2010 11:13
Jan
Ik waardeer je gevoel voor humor waar niets op aan te merken valt en respect voor je bestrijden van het onrecht je aangedaan door de overheden.
De verdwenen 11 werken uit het ICN zullen wel niet meer terug komen die zijn gewoon van de wand geplukt en het schilderij dat bij de Stedelijk Museum collectie behoort is nog de vraag of het terug komt. Vanmiddag om half vier wijd ik er een weblog je aan.
Het administratie systeem van het ICN is verbeterd inmiddels en de alleraardigste, behoorlijk geklede Mevrouw drs. M. Raaymakers heeft mij een promotie “Het Rijk Koopt kunst” opgestuurd in boekvorm dat fraai is vorm gegeven, helder geschreven en omvangrijk. Voor mij als geïnteresseerde leek leest het als een historiserende detective roman waar ik nog wel eens op in zal gaan in een weblogbijdrage, doch het vereist enige studie om iets te zeggen over het aankoopbeleid, want het is me een vuistdik boek. Een echt winterboek èn een leespil.
Wel lijkt duidelijk dat het bij de overheid niet gaat om de kunst of de kunstenaar maar om de eigen verworven posities van de cultuurambtenaren in allerlei aankoop- en opdrachten commissies. Tevens een vergadercultuur in die kringen die zijn weerga niet kent.

RE: *Spa RE: BCW vraag & collectievraag‏
Dit bericht is onderdeel van een discussie. Discussie weergeven

5-8-2010

fred
Aan marina.raymakers@icn.nl
Dag Marina,
Het boek (van Fransje Kuyvenhoven) “De staat koopt kunst” lijkt me een dusdanig spannend en informatief boek dat ik zou willen vragen om het mij toe te sturen naar mijn Franse huis als het niet te veel moeite is. De kosten van boek en verzending vergoed ik graag.
met een vriendelijke groet
Fred van der Wal

Maison l’ Ermitage
FRANKRIJK

From: Marina.Raymakers@icn.nl
To: krietak@hotmail.com
Date: Wed, 4 Aug 2010 17:11:45 +0200
Subject: RE: *Spa RE: BCW vraag & collectievraag

Geen dank. Ik zal het blog volgen om de reacties weer te zien.
Mijn collega Evert Rodrigo zal contact met je opnemen om over je schenking grafisch werk te praten.
Wellicht is het een idee dat je in november bijvoorbeeld dan ook een bezoek aan Rijswijk brengt om onze depots en jou collectie bij ons te bekijken?
Het boek kan je dan ook inzien (en meekrijgen als je wil) want ik vrees dat het niet in iedere bibliotheek te verkrijgen is.
Met vriendelijk groet,
Marina

Van: fred van der wal [mailto:krietak@hotmail.com]
Verzonden: woensdag 4 augustus 2010 14:42
Aan: Marina Raymakers
Onderwerp: *Spam*: RE: *Spam*: RE: BCW vraag & collectievraag

Dag Marina,
Dank voor toestemming. Alleen het relevante uit de mail citeer ik met bronvermelding. De duidelijkheid laat niet te wensen over en is sluitend.
Het promotie onderzoek interesseert mij zeker en zal het zien te verkrijgen via de bibliotheek in november als ik weer in Friesland ben. Misschien is het ook ‘t aanschaffen waard voor mijn (te) uitgebreide boekenverzameling.
Jammer van die regen. Hier in de Nièvre zwaar bewolkt.
Mijn hartelijke dank voor de beantwoording van de mails. Het bloggen gaat door, soms met ter zake doende verhalen, soms ook wel met heel wat mindere stuff. We moeten door gaan,
met een vriendelijke groet
Fred van der Wal

From: Marina.Raymakers@icn.nl
To: krietak@hotmail.com
Date: Wed, 4 Aug 2010 13:38:19 +0200
Subject: RE: *Spam*: RE: BCW vraag & collectievraag

Ja hoor, citeren uit mijn mail mag.
En graag hierbij beoordelingscriteria uit dit verleden afsluiten.

Heb je geen interesse in het boek? Voor een promotieonderzoek is het heel leesbaar en mooi uitgegeven.
Hier regent het pijpestelen. Veel blog(ger) plezier.
Met vriendelijke groet,
Marina

Van: fred van der wal [mailto:krietak@hotmail.com]
Verzonden: woensdag 4 augustus 2010 13:26
Aan: Marina Raymakers
Onderwerp: *Spam*: RE: BCW vraag & collectievraag

Dag Marina,
Dank voor het duidelijke en snelle, uitgebreide antwoord. Ik zal een bepaalde niet passende en onterechte kwalifikatie die ik in een mijner laatste reacties op het weblog weg halen die ik gedaan heb in onvrede met de voortdurende aanvallen van de ……(kwalifikatie verwijderd door Uw redacteur Fred van der Wal) ongelukkige, kwaadaardige, humorloze (karakter eigenschap van alle soortgelijke hufters) een …(kwalifikatie verwijderd door Uw redacteur Fred van der Wal) volgens mijn info, iemand die mij en een andere weblogster voortdurend lastig valt, onderuit haalt, beticht van fraude, leugens tav mijn CV en om onbekende redenen mij zelfs via een Proxy server benadert en nu ook medestanders heeft waaronder van de universiteit van …die helemaal nergens de ballen van af weet met zijn familieliddie met een spintol schapenwol spint en stukken over mij schrijft waar de honden geen brood van lusten.
Hoe gestoord kan iemand zijn! Ik ken die meneer …niet eens en wil ‘m niet kennen, zal niet op zijn voorstel ingaan om ” een borrel met hem te drinken” waarschijnlijkd rinkt hij alleen maar slappe thee, maar ik poog hem wel te kalmeren en begrijp niet wat hem beweegt om ……(kwalifikatie verwijderd door Uw redacteur Fred van der Wal) tegen mij op te zetten. Toch laat ik mij niet onder schoffelen door iemand die met kunst niets te maken heeft en zal hem en zijn bent genoten blijven bestrijden, zonder mij in de psychologie van zulke individuen te verdiepen, maar doe het allemaal niet met grote vreugde.

Alhoewel het niet echt fatsoenlijk is om zonder toestemming uit een correspondentie door mij te citeren, hetgeen ik al eerder heb gedaan, ik beken, zou ik een gedeelte uit deze mail als antwoord graag willen publiceren om …(wie noemt zich nou zo die ook maar een greintje zelfrespect heeft) duidelijkheid te verschaffen.
Mijn op- en aanmerkingen die ik deed over jou en andere medewerkers, daar zou ik mijn verontschuldigingen bij deze voor aan willen bieden.
Je zult uit ervaring voorts ook wel weten: die artiesten van tegenwoordig zijn vreselijk snel aangebrand door gebrek aan corrigerende factoren uit hun omgeving.
Ten laatste: indien het veel werk is om verdere beoordelingscriteria en uitspraken over werken na te gaan heb ik daar alle begrip voor en is het wellicht goed om een en ander wat dit betreft af te sluiten.
met vriendelijke groet
Fred van der Wal
van uit de Bourgogne
waar de zon niet schijnt op dit moment
en mijn oudste dochter binnen twee uur
arriveert met na haar scheiding
in gezelschap van haar nieuwe vriend
die ik nog nooit gezien heb
Je raadt het al!
Hij is een weblogger van de Volkskrant!

Van: fred van der wal [mailto:krietak@hotmail.com]
Verzonden: vrijdag 30 juli 2010 13:39
Aan: Marina Raymakers
Onderwerp:

Geachte Mevrouw Raymakers,
Ter verduidelijking aan mijn kritikasters op het Volkskrantweblog over mijn werk zou ik U gaarne nog één vraag voor leggen:
Het BKR werk dat het ICN van mijn hand in depot heeft draagt zoals ik begreep ik de BCW codering
Daar een ……(kwalifikatie verwijderd door Uw redacteur Fred van der Wal) meneer, volgens bronnen een….…(kwalifikatie verwijderd door Uw redacteur Fred van der Wal), mij voortdurend op het Vkblog en helaas ook elders meent te moeten stalken met zijn geleuter en uit dien hoofde aanvankelijk beweerde dat de BCW status van mijn werk een verzinsel mijnerzijds en onjuist was, nu een volgende kwalifikatie doet als zou die BCW status een luk rake status toekenning zijn geweest in de trant van:

“Ach, een paar werkjes van die Fred van der Wal zijn ooit eens aangekocht door de een of andere vage commis sie, dus wij van het ICN geven de hele bubs van die jongen maar de BCW status, zijn we daar ook weer van af”.
Aanvankelijk beweerde hij zelfs dat er van een BCW status helemaal geen sprake was voor mijn werk en repte van een PCW status, hetgeen hij niet lang vol kon houden toen ik twee formulieren op het weblog zette waar op de BCW status van mijn werken duidelijk vermeld is.
Deze visie stoort mij dus in hoge mate, maar ik kan het niet bevestigen, noch ontkennen.
Mijn vraag is:
De toekenning van een BCW status, is dat inderdaad luk raak gegaan of via een toetsing?
Bij voorbaat mijn dank voor de door U genomen moeite,
Fred van der Wal

From: Marina.Raymakers@icn.nl
To: krietak@hotmail.com
Date: Wed, 4 Aug 2010 12:47:34 +0200
Subject: RE: BCW vraag & collectievraag

Beste Fred,
Ja, ik volg zo’n beetje wat er gezegd wordt op het blog. Overigens ben ik in het geheel niet beledigd. Ik vind bloggen en daarop reageren wel leuk vanwege de directe en persoonlijke manier van communicatie. Enne…….. Yuri van der Linden is niet de partner van onze directeur. Niet eens familie.
In de hoop dat ik je een beter antwoord kan geven op de vraag van de BCW toekenningen heb ik nog eens bij mijn collega’s nagevraagd hoe dat zat. Formeel en ambtelijk antwoord wel want we zijn nu eenmaal een onderdeel van OCW en daarmee ambtenaren.

Hierbij:

De grondslag voor de toekenning van de BCW-status ligt in het KB 21, 1984. Daarin staat: Art 4. Onze minister wijst, de commissie gehoord, aan welke objecten van culturele waarde op grond van hun bijzondere betekenis tevens objecten van bijzondere culturele waarde zijn.

De splitsing CW – BCW binnen de (ICN/RBK) collectie is in vele vergaderingen voorbereid door de kunst historische staf van de RBK (Rijksdienst Beeldende Kunst), vervolgens vastgesteld door de directeur RBK en voorzien van een advies van de commissie beheer.

Eén van de criteria bij de beoordeling CW – BCW was: heeft het rijk (in het verleden) werk aangekocht van deze kunstenaar.

Er waren ook andere criteria: lokaal belang, nationaal belang, heeft een kunstenaar een (vaste) galerie, museum tentoonstellingen gehad en is werk in (NL of buitenlandse) museumcollecties aanwezig.

Er werd stevig gediscussieerd (natuurlijk ook over persoonlijke voorkeuren), documentatie en foto’s geraad pleegd. De voorbereidende commissie was breed samengesteld.

Specifiek weten we niet wat er is gezegd over jouw werken of van andere individuele kunstenaars. Hiertoe zou wellicht archief onderzoek gedaan kunnen worden over de samenstelling van die commissies, notulen etc nalezen. Dat zal behoorlijk veel werk zijn. Ik denk dat de archieven van de RBK bij het Nationaal Archief zijn ondergebracht (dat zou ik nog na kunnen gaan).

Een van mijn collega’s (Fransje Kuyvenhoven) heeft in heeft in 2007 haar promotieonderzoek afgesloten met een boek “De staat koopt kunst. De geschiedenis van de collectie 20ste eeuwse kunst van het ministerie van OCW 1932-1992”. Hierin is veel te lezen over de gang van zaken rondom BKR aankopen en de rol van de Rijksdienst voor beeldende Kunst (als voorloper van het huidige ICN). Met alle plezier wil ik je dit boek toesturen (graag een adres dan).

Dan de vraag over het opnemen van jouw totale grafische oeuvre in de ICN collectie. Deze leg ik voor aan het afdelingshoofd van onze afdeling Collectiebeheer (Michaela Hanssen). Zij is echter net op vakantie gegaan en zal pas eind augustus terug zijn. Wel kan ik alvast zeggen dat één van de criteria voor het opnemen van werken in onze collectie is dat we het ook kunnen plaatsen/uitlenen aan bijvoorbeeld musea. We verzamelen in de regel niet voor bewaring in onze depots. Kunst moet immers gezien worden. Vandaar ook dat wij vorig jaar een grote collectie van ca. 5000 werken op papier aan het Rijksprentenkabinet hebben overgedragen die deze collectie kan laten zien.
Tot zover even, met vriendelijke groet,
Marina Raymakers

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.