Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
29 mei 2014, om 13:13 uur
Bekeken:
399 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
177 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Het gesubsidieerde kunstenaarsirkwie jaren '70"


Werkeloze grafiese ontwerpers die te lui waren om boek omslagen in elkaar te freubelen trokken van de BKR, maar ook gymnastiekleraren, mislukte studenten psychologie met een hobby, een werkeloze balletdanser (Rob R.) die uit verveling een beeld houwer vermoordde (Ben de B.) met een aardappelmesje, ontslagen werknemers van het GAK, iedereen was kunstenaar had Con stant gezegd en de resultaten waren er dan ook naar.

Waarom een foeballer, die het kleine beetje hersens en talent dat hij bezit uitsluitend in zijn over ontwikkelde benen en te dikke dijen lijkt te huisvesten en voor de rest door de wereld stuitert als hol vat gevuld vol ongerichte, doelloze,door veronica tv gepropageerde agressie, zo nu en dan onschuldige dis comeisjes verkrachtend of voor de lol schouwburg direkteuren dood rijdt en onge straft verder gaat na een felicitatie van de rechtbank die niet tot een veroordeling kan komen uit angst voor de volkswoede van het voetbal minnend schorriemorrie en met veelvuldig op de tulle viessie gedemonstreerde domheid, tegen een onnozel balletje aantrapt in ruil voor een vorstelijke beloning,vraagt daaren tegen niemand zich af!Ik heb altijd een hekel gehad aan voetballen en aan hen die deze sport beoe enden, maar meer nog aan de bezoekers van voetbalwedstrijden,die mij als negenjarig jongetje op de tribune van het Ajaxstadion ontstelden door het dreigende gods lasterlijke gevloek uit de drankzuchtige kelen van het grauw dat op de tribune zat,maar elk ogenblik daar van af leek te kunnen stormen om de voetballers te lynchen of uit elkaar te trekken zo als eens de gebroeders de Witt overkwamen. De grove scheldwoorden die door dit ongeletterde schuim van de natie klaarblijkelijk aan de tegenpartij gericht waren, waarvan de reden mij ten ene male ontging, maar waarvan de inherente doods wens aan andermans adres als vooor naamste boodschap mij al heel vroeg duidelijk was en niet weinig angst aanjoeg als aankomend, jong kunst enaar. The artist as a young man! Voetbal als model van een snel degenererende maatschappij! Toen al! Het was 1950, als ik het mij goed herinner en de jongetjes van mijn klas waren bijna zonder uit zondering aanhangers van voetbalclubs AFC of DWS, volgens Ben van O., het domste jongetje van de klas, waren de laatste initialen een afkorting van Dikke Wijven Stinken. Na het ene bezoek aan een voetbalwedstrijd ben ik er nooit meer naar toe gegaan en om mijzelf onzinnige vragen te stellen waarom voetballers voet balden kwam gewoon nooit in mij op,zelfs niet toen Johan Cruijf furore maakte en zijn haar lang liet groeien alsof hij een popster was. De spelregels interesseerden mij totaal niet en nog steeds heb ik geen flauw idee waarom de spelers niet kon stant in eigen doel of tegen elkaars ballen trappen ofter verhoging van de feestvreug de gezamen lijk een vuist maken en de scheidsrechter het veld aftrappen om zich vervolgens op de wederzijdse doelmannen storten, die te vierendelen om voor goed een einde te maken aan het feit dat iemand het doel verspert om er eigenhandig inge schoten ballen uit te weren. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk dus waarom de sport wel?

Evenmin vroeg ik mij ooit af waarom een marathonloper anno nu zonder enige geldige reden meer dan 42 kilometer aan één stuk hard loopt in navolging van een renbode die 490 jaar voor Christus een boodschap bracht van het slagveld naar Athene, omdat er op dat ogenblik geen ander middel van vervoer voorhanden was. Het openbare vervoer in ons land is weliswaar voor de modale man in de straat buitengewoon kostbaar om zich door te laten vervoeren over een afstand van 42 km. of meer, maar verder heel goed geregeld wat dichtheid en efficiëntie betreft van het uitgebreide net van spoorweg- en busverbindingen, zodat het in het geheel niet noodzakelijk is om die afstand aan een stuk door rennend te overbruggen.En waarom niet tussen door zo nu en dan een wijle rust genomen op het terras van een uitspanning om een glaasje fris tot zich te nemen?Tijdens de eerste elfstedentochten in het akultureleFriesland pauzeerden de koene wedstrijdrijders naar men zegt

geregeld om een goudeerlijke, handgedraaide, stenen mok erwten soep naar binnen te slurpen om daarna gesterkt de tocht op de Friese doorlopers te her vatten. Menig werknemer geniet in ons ar beidersparadijs vergoeding voor- of aftrek van buitensporige vervoerskosten,dus wat dat betreft kunnen al die sportief lijkende inspan ningen net zo goed achterwege blijven. Luiheid wordt be loond. Bovendien is de lange af standsloop en eigenlijk alle topsport, ook het zo geprezen foeballe, zeer slecht voor de Achillespezen,de gewrichten en het hart. Topsport mondt uiteindelijk altijd uit in tobsport, net zoals vele topkunstenaars tobkunstenaars zijn of worden.Je kunt nog beter met een valhelm op gedichten op de racefiets schrijven zoals een olijke redakteur van het Fries Dagblad.

 

Op de lange duur is er licht noch uitzicht, alhoewel,verlichte,onappetijtelijke,meestal zwaar brillende juffrouwen in het bezit van grijze knoetjes van de EO,die regelrecht uit de vorige eeuw lijken ge stapt, ons anders willen doen geloven op straffe van onmiddellijke verban ning naar hel en ver doemenis.

Alleen auteurs en kunstschilders moeten altijd weer uit den treure vertellen waarom zij verhalen schrijven of schilderijen maken,hoe vaak zij het doen,met wie en in welke stand uit het Grote Standenboek. Steeds weer menen interviewers en kunsthistorici op zoek te moeten gaan naar de steen der wijzen,de heilige graal,de verdwenen Ark of de mens achter de mens, de kunstenaar achter de kunstenaar of de mens achter de kunstenaar, voor zover een en ander te scheiden valt van de beroepspraktijk. Ter lering en vermaak van de lezer of kijker? Of alleen maar als blad- en tijdvulling van zowel de journalist zowel als de in zijn orenfauteuil gerieflijk achterover leunende consument van de onzin die het mediacircus elke dag uitbraakt?

Gedeeltelijk is dit allemaal de eigen schuld van de vaak brave,zeer ijdele maar meestal niet al te slimme kunstenaars,die zich jaren lang liever lieten leiden als een kudde door de staat gesubsi dieerde in slaap gewiegde schaapachtige zuigelingen op de golven van de eigen emoties en het heilige evangelie van Marx, dan door de ratio om van de over het algemeen totaal talentloze lerarenbestand aan de Nederlandse akademies maar te zwijg en.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.