Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
23 mei 2014, om 08:05 uur
Bekeken:
361 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
206 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Over de biografie Simon Posthuma A Fool Such As I"


BIOGRAFIE SIMON POSTHUMA: A FOOL SUCH AS I.

 

Auteur: Joost Goosen

Uitgeverij:Nieuw Amsterdam

ISBN: 9789046804339

 

Biografie Simon Posthuma & Marijke Koger of wel “Daar zijn we weer! Op de juiste tijd op de juiste plaats!Kassa!”

Moment of fame, vervolgens vergeten in de mist van het schimmenrijk.

 

560 pagina’s geneuzel, dikdoenerij, opschepperij en 32 fotopagina’s vaak kwalitatief slechte fotos over de beleving van de jaren '60 en '70 door Simon Posthuma, geboren in 1939.

 

Achterin het vuistdikke boek staat een bibliografie en een uitgebreid personen register...

 

FRED VAN DER WAL: TENMINSTE 20 PERSONEN UIT HET REGISTER HEB IK

WEL EENS GESPROKEN. IK WAS DOORGAANS NOT AMUSED OF GEÏMPONEERD EN VOND DE HASJ DOOR ROOKTE PROFETEN VAN HET IRREALISME INTELLEC TUELE LICHTGE WICHT EN EN GEDROGEERDE  DWAZEN.

 

A FOOL SUCH AS I. EEN SLECHTE TITEL VOOR EEN NEDERLANDS BOEK VAN EEN NEDERLANDSE GHOSTWRITER UIT DAGBLAD DE TELEGRAAF REGIONEN OVER EEN NEDERLANDSE KUNSTENAAR DIE NIET KAN SCHRIJVEN NOCH KAN SCHILDEREN EN ENKELE JAREN VERTOEFDE IN DE PERIPHERIE VAN DE INTER NATIONALE LICHTELIJK ONBENULLIGE POP  SIEN VAN THE SIXTIES.

 

DE ZESTIGER JAREN WAARIN ELKE ONBENUL MET EEN MINIMUM AAN TA LENT EN INZET EEN MAXIMUM AAN RESULTAAT WIST TE BEREIKEN ALS HIJ IN AMSTERDAM ROND LIEP IN PERZISCHE KLEEDJES, LANG HAAR, GESCHOEID OP IBIZALAAARZEN EN EEN JOINT IN ZIJN ONGESCHOREN MUIL.

 

HET OMVANGRIJKE BOEKWERK ZOU ZONDER PROBLEMEN KUNNEN WORDEN INGEDIKT TOT EEN PAAR HONDERD PAGINAS. DE TEKST BESTAAT VOORNAME LIJK UIT NAME DROPPING OM SIMON POSTHUMA EN MARIJKE KOGER BELANG RIJKER TE MAKEN DAN ZE ZIJN.

 

Fred van der Wal: Gisteren las ik de eerste 225 van de vuistdikke biografie van Simon Posthuma. De eerste weinig interessante 130 paginas spelen zich af in Nederland, in het bijzonder in Amsterdam waar Simon in de Leidse pleinkliek rond Vinkenoog c.s. verzeild raakt, een semi crimineel milieu van drankzuchtige contraprestatiekunstenaars, beroeps uitvreters, junkies, inbrekers, amateurhoeren, smokkelaars, hoeren, pooiers, halve en hele schrijvers, mislukte schil ders, college drop outs, hasrokertjes, jazz musici, op S-5 afgekeurde dienstplichtigen, ex-bajesklanten en ander maatschappelijk, gedrogeerd uitschot waar de honden geen brood van lusten.

Het is een weinig verheffend milieu dat ik zijdelings leerde kennen toen ik na tien jaar afwezigheid weer terug keerde in Amsterdam begin mei 1967 en na twee relaties met vrijgevochten Leidsepleinmeisjes  die alles neukten wat los en vast zat, steeds kritischer tegenover het hippe gebeuren kwam te staan. Een weinig constructief, hedonistisch, wazig gezelschap. Maatschappelijk wrakhout zonder doel.

De hippie movement begon met een sprankje licht en eindigde al snel in de totale duisternis van drugs- en drankverslaving, geslachtsziekten en waanzin. De ene helft van de hippos zit in het gekkenhuis, de andere helft in de bajes of is dood.

Diverse Nederlandse kunstenaars en figuranten uit het boek A Fool such as I ontmoette ik een of meerdere malen of kende ik via via van horen zeggen.

In de biografie komt de talentloze contraprestatieschilder Simon Posthuma als de voorman van het hippe leven in de hoofdstad naar voren, maar laat de rol van de meer talentvolle Marijke Koger onderbelicht.

Het werk dat Postuma maakt is typerend doorsnee contraprestatiewerk. Kwalitatief ver beneden de maat. Slecht geschilderde ongeïnspireerde clichés als “Leda en de Zwaan”.

 

De namen Simon en Marijke kende ik uit een artikel begin jaren zestig in een Belgisch over de uit Amerika overgewaaide en door de Amsterdamse artisstieke incrowd geïmiteerde Happe nings. Tijdens een Amsterdamse Happening deed Marijke Koger  onder de titel Body painting nog eens dunnetjes over wat jaren tevoren door Yves Klein was opgeveord; een naakte vrouw, ingesmeerd met verf die tegen een schildersdoek kronkelde en aldus een “kunstwerk” vervaardigde. Het failliet van de abstracte schilderkunst dus. De Amsterdamse Happenings werdend begeleid door de aanwezigheid van schertsfiguur Simon Vinkenoog die overal een duit in het hippe zakje deed als het persoonlijke publiciteit opleverde.

 

Ik stuurde Marijke Koger een mail waarin ik haar toestemming verzocht  tot reproduceren van een afbeelding van haar werk.

Marijke blijkt haar Nederlands totaal vergeten en antwoordde in het Engels, het modieuze chantage taaltje van de hippies.

 

IK CITEER VAN HANS NAUTA ENKELE STROFES UIT ZIJN ARTIKEL IN TROUW VAN 31 mei 2007 OVER DE BIOGRAFIE:

 

Veertig jaar geleden verscheen ’Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’. De hoes; een icoon. Het allereerste ontwerp kwam van de Nederlandse Simon Posthuma en Marijke Koger.

 

Al enkele jaren werkt Simon Posthuma aan zijn autobiografie. „Als ik de hele scope overzie kan ik niet anders concluderen dan dat ik in dynamische tijden heb geleefd (…)Grote gekke tijden, WEETJEWEL. In Los Angeles, een goed leven vol ’leuke meisjes en feestjes’ WEET JE WEL .

Op Ibiza in 1961, Beatniks-pleisterplaats, waar schrijver-kunstenaar Jan Cremer voor enkele weken bij hem introk.

„Jan had niks. Ik had wat geld en kocht schoenen voor hem.”

Steeds was Posthuma op het juiste moment daar waar het gebeurde, en zo kwam hij in de jaren zestig en zeventig in aanraking met de voorlopers in de populaire cultuur.

 

Posthuma (Zaandam, 1939) wilde schilderen.

Hij betrok een pand op het Kolkje aan de Zeedijk in Amsterdam, en belandde in de kunstenaarsscene van het Leidseplein.

Op een regenachtige dag in 1964 ontmoette hij daar Marijke Koger, een talentvol illustrator. Via Griekenland, Marokko, Spanje en weer Ibiza kwamen ze in 1966 in Swinging London aan, waar Koger opviel door haar Bob Dylan-posters en haar werk voor het theater van Brian Epstein, manager van The Beatles.

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.