Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
23 mei 2014, om 07:56 uur
Bekeken:
316 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
152 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"De grote bek van het duo Bakker en Poulke tegen Mr. E. de Wilde"


 

Het Kunsthuis is ontstaan naar een plan van Dr Louis Gans, voormalig conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Het Kunsthuis moest hedendaagse kunst bevorderen en een grotere markt bereiken.

Michael Podulke zocht naar nieuwe werkterreinen en nam deel in het midden van de jaren zestig aan de in 1962 opgerichte Galerie Mokum aan de Amstel.

Hij was betrokken tot medio 1969 bij de richting van de galerie en het opzetten van de groep vaste realistische schilders.

De galerie bleek de enige galerie voor Nederlandse figuratieve kunst en stelde verschillende vormen van realisme, zoals Nieuw Realisme, Naïef realisme en Magisch Realisme.

De Mokum kunstenaars waren Ferdinand Erfmann, Sal Meijer, en Cornelis Doolaard Teunn. Later gevolgd door Dick Pieters, Wout Muller, Clary Mastenbroek, Fred van der Wal, Jasper van Putten, Kik Zeiler ea

De Galerie Mokum wilde een tegenwicht bewust te maken van de gevestigde musea en galerieën, de imitatie Amerikaanse Stedelijk Museum richting die met nadruk op de abstracte kunst het beleid bepaalde.

In 1969 stelde directeur Edy de Wilde voor om een grote realisten tentoonstelling in het Stedelijk Musuem te houden. Podulke en vooral Bakker was afwijzend en aarzelend. Ze trokken en grote bek open tegen de directie van een vooraanstaaand museum van wereldfaam voor de moderne kunst.

Ik stelde voor dat het toenmalige  prentenkabinet  een uitstekende plaats was voor de Mokum kunstenaars. Podulke en Dieuwke Bakker gingen in overleg met de directie en eisten dat zij de zeggenschap over de deelnemende kunstenaars zouden krijgen.

Terecht wees directeur de Wilde dat af. Een gemiste kans door Podulke en Bakker.

In 1971 bepaalde de vereniging van kunsthistorici en directeuren van musea de musuem politiek voor de komende jaren. Gekozen werd voor geometrische abstractie, abstract expressionisme, conceptuele kunst en arte povera. De realisten zouden geen rol van enige belang spelen. (Bron: drs. Jan van Geest).

Ik zag Podulke afglijden naar het gezelschap van kroegtijgers, kleine oplichters, criminelen en kunstvervalsers. Aug 1969 nam ik afcheid van Podulke. Ik had niet voor de kunst gekozen om in de kleine criminaliteit te belanden.

 

(wordt vervolgd)

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.