Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
17 februari 2011, om 21:08 uur
Bekeken:
578 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
259 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

"Terugblik op het Volkskrantblog "


Terugblik op het  Volkskrantblog door Klaverblad, Thera, Wim Duzijn en Fred van der Wal

 

FRAGMENTARISCH

 

1 maart gaat hier de vlag uit als het VKblog wwordt opgeheven. En als het niet anders kan de Friese. Elke keer als ik die vlag zie zal ik eerbiedig mompelen ; GP! GP! En salueren. ook dat nog.

 

fred van der wal 16-02-2011 08:39

Na maandenlang lastig te zijn gevallen door academicus GP die mij wel even zou "ontmaskeren" zoals hij Krudzlo had ontmaskerd en waar GP, als de lezer de uitwisseling van reacties en weblogs mijnerzijds hebben gevolgd, totaaal niet in slaagde en geen van zijn beweringen kon waar maken is mij elke lust tot cotinuering binnen de context van het VKblog goed vergaaan.

Vooral toen een aantal van zijn medestanders er zich mee gingen bemoeien en er julie 2010 drie (!) weblogs zijn gepubliceerd met de meest schunnige beledigingen aan mijn adres betreffende mijn werk en persoon.

Deze mensen staan nog steed achter hun toenmalige handelwijze bleek een paar dagen geleden toen ik daar terloops in een mail nog iets over zei tegen een meneer die zich daardoor hoogst "beledigd" voelde .

Eén van de mij beledigende weblogs publiceerde ik een paar dagen geleden met mijn cursief geplaatste commentaar dat aanvankelijk mocht blijven staan 's middags om in de avond het bevel te krijgen het weblog onmiddelllijk weg te halen, want desbetreffende had geklaagd.

Het is mijn gewoonte om de moderatie niet te bekritiseren of onnodig lastig te vallen, dus verdween het weblog om elders op te duiken.

Aldus zie ik de datum 1 maart met een duivelse vrolijkheid tegemoet.

O, ja; er zal wel weer een larmoyante oproep komen van webloggers om met gespeelde eensgezindheid.een weblogborrel te houden in een beatkroeg uitermate geschikt voor tieners.

Ik zal niemand van het weblog missen.

 

Klaverblad 16-02-2011 08:52

@ Freddy/Bromsnor

Er waren genoeg bloggers die zich afzijdig hielden van de ruzietjes, conflicten, polemieken. Hun goed recht en niet onverstandig. Van de andere kant liet TelMiep zien dat er ook stelselmatig dezelfde bloggers waren die kwamen kijken bij blogs met de nodige reuring, maar niet reageerden: gluren achter de vitrage. Ze zou zo een rijtje namen kunnen noemen. Op zich vond ik die feiten wel vermakelijk.

Nogmaals: wat leven in de brouwerij kan geen kwaad.

 

Klaverblad 16-02-2011 08:57

@ Fred,

ik ga eerst 'ns gezellig koffie drinken en kom dan bij je, want je frediaanse reactie mag er zijn, geheel in stijl zou ik willen opmerken.

 

fred van der wal 16-02-2011 09:19

Het toppunt in de GP correspondentie mag ik misschien nog even in de herinnering brengen dat deze meneer mij aanbood om "eens een borrel met hem te gaan drinken".

De voortdurende aanvallen van GP hebben mij zeer gestoord. De toon was gezet.

Zo zout heb ik zelden de eerste violist in het Friese dweilorkest op de trompet horen blazen.

GP de investigative journalist?

Een container vol vraagtekens om achter die claim te zetten is nog niet genoeg.

De aankondiging dat Isis zowel als ondergetekende eens flink verbaal te pakken zouden worden door FM deed Isis en mij besluiten niet naar de jolige avond te gaan. Cabaret heb ik altijd verafschuwd en beschouwd als een tijdspassering voor studenten die weinig omhanden hadden.

Ik kende één van die jokers uit Amsterdam; twintigste jaars rechten, maar de lolligste van het stel. Ik heb er niet om moeten lachen. Volkomen overbodig deelde hij mij eens bij een etentje van de redactie van een handenarbeidblad mee dat een kweekschool voor onderwijzers niks voor stelde want "daar leerden ze 5 jaar lang hoeveel een plus een was". Hij moest eens weten hoe intensief het programma van een goede kweekschool was en wat het opleverde na de vijf jaar aan hoger kader. Alle manlijke klasgenoten studeerden door. De meisjes vielen af als rijpe appels op de huwelijksmarkt. Neukvee dus. Schapen.

Een andere zeer griffermeerde olijkerd student filosofie haalde zijn doctoraal met moeite op zijn 47-e, een studentikoze "loopbaan " door 29 jaar lang op staatskosten de boemelstudent uithangen.

Moeiteloos zou ik kunnen door gaan met een groot aantal soortgelijke ervaringen te vermelden.

Korte tijd was controverse tussen GP, Kokopelli en mij onder het virtuele vloerkleed geveegd. Ik was niet zo naief om te denken dat de opvattingen van genoemden in mijn voordeel waren veranderd hetgeen enkele dagen geleden bleek.

Het kan niet anders dan een uiting zijn van AA (Acemische Arrogantie). Nooit heb ik een andere houding kunnen constateren bij de academisch geschoolde fijnzinnige intellectuele bovenlaag.

Iedere academicus kan rekenen op mijn gezonde dosis argwaan.

Is dat niet mooi? Ja, dat is mooi!

Of ik hun bloed wel kan drinken? Welnééé!

En waarom niet?

Omdat zij geen bloed maar laf bier in hun aderen hebben.

Hahahaha, meheer van de Wallen! Wat bennu weer goed!

U kunt zo optreden in het cabaret Dubbelfout!

Dat zal dan wel driedubbel fout worden.

 

Klaverblad 16-02-2011 09:39

@ Fred,

GP is met afstand de grootste etterbak die ik op het VKB heb meegemaakt. Een pure treiteraar, die zich ook in reactieruimtes niet veel anders manifesteerde. Een persoon die er op uit was/is mensen het bestaan onmogelijk te maken. Hij moet een lijntje met de VKBlogredactie gehad hebben, die hem vanwege "verdiensten" beschermde, want er zijn er heel wat voor minder de club uitgezet.

Zelf heeft-ie nooit meer gepresteerd dan flauwe technoplaatjes te publiceren. Kwaliteitsbloggers bleven dan ook bij hem weg. Onbegrijpelijk dat een Glaswerk hem bleef bezoeken. Ineens had hij een periode waar-ie verscheen met jeugdfoto's, een uitbottende padvinder, die wat sentimenten moest oproepen. De man moet een beroerd privéleven hebben om zo te willen behagen.

Je polemiek met Krudzlo ging me vervelen en heb ik niet meer zo gevolgd. Zo verging het trouwens met meer duels, die na verloop nog weinig omstanders genoegen opleverden.

Klagen of oproepen om te bannen heb ik nooit gedaan. We maken allemaal fouten en wie de eerste steen werpt...je kent het wel. Ik heb wel mijn reactieruimte gezuiverd van neuroten, stalkers, schoffeerders.

1 maart komt voor mij ook niet ongelegen. Het kan me van een verslaving afhelpen. Ik zie de interactie verder afzakken. Da's wel jammer, want ik ben toch gehecht geraakt aan bloggers.

Je laatste opmerking is erg onaardig, zij het wel eerlijk. Ik vind dat je zeker Wim Duzijn mag prijzen om zijn niet-aflatende bezoekjes en bijdragen.

 

Klaverblad 16-02-2011 09:49

@ Fred,

Zie nu je tweede reactie, die prettig leesbaar is.

Over het metablogcabaret is al genoeg geschreven.

Het viel allemaal wel mee -heb ik begrepen- met de (persoonlijke) aanvallen.

Het tekende de sociale intelligentie van Frans M. die toch wel vriendjes wilde behouden op het VKBlog.

Ook nog eens met de moderatrice in de salon.

Toen de man in zijn nabeschouwing om extra applaus ging vragen, viel hij helemaal door de mand. Een zelfvoldane ijdeltuit, die zelf gauw op de teentjes getrapt is. Zijn verweer in reactieruimtes vond ik vermakelijk om de zedemeesterij. Hij volgde nooit iemand, kwam toevallig wel 'ns langs en keek wel 'ns naar TelMiep en begon dan zijn filippica. Zo doorzichtig allemaal..

Ik heb bijna al z'n blogs gelezen en het meest richtte zich op het natrappen van BN-ers of bloggers die (in de publiciteit) al op de grond lagen. Dan moet dat genoegen bijna wel een karaktertrek zijn. Dat soort gasten genereert altijd aanhang, meer uit vrees om aangepakt te worden dan uit bewondering.

Academisch niveau zegt me op zich niet veel.

Beschaving is vaak ook maar uiterlijk vernis.

Op de momenten dat mensen getest worden -door een tekstkritiek of inhoudelijke opmerkingen- zie je de ware aard verschijnen. Voorstaan in punten geeft meest sportief gedrag, maar o wee als er achter wordt gestaan, dan wordt de sliding van achteren flink ingezet.

Het VKBlog was vaak een onthullend kijkvenster op het fenomeen MENS.

 

Fred van der Wal 16-02-2011 09:57

Mee eens wat GP betreft en wel volledig. Het kan niet anders of het zit 'm in de Friese volksaard, alhoewel ik met mijn Friese buren zeer goed om ga, dus schijnen eer nuaances te zijn.

Ik heb wel eens bij de moderatie het probleeem GP aangekaart maar kreeg dan te horen dat hij veel voor het VKblog had gedaan, net als K. In elk geval heeft hij eeen hond en een huisdier kaan een grote troost geven. Ik raad het als geestelijk raaadsman altijd ieder lid van The LOneley Hearts Club aan end at ze dan vaaak een cavia nemen bevreemdt mij ontzettend.

Aan de andere kant is het gewicht van een Ierse Wolfshond aaanzienlijk en kun je vee beter in mijn geval I.N. op schoot hebben om de dag die was door te spreken of de Day after the Night before.

Het eindeloze gezeur over mijn werk en CV door GP is beslist niet ongemerkt langs mij heen gegaan. In elk geval heb ik zijn infame aanvallen kunnen pareren. Evenals de acties van Krudz waar Francois ook slachtoffer van werd.

De behandeling door enkele webloggers van Developer die van goede wil is en de daaruit voortvloeiende reacties die overgoten waren met een rabiate haat en rancune tegen deze man deden mij besluiten van de groep Partout Bellaart afstand te nemen omdat ik merk dat het mij emotioneel en fysiek aan pakte. Ik sliep er slecht door o.a. Bovendien ben ik geen zakenman en heb het zakelijk talent van een paarde bloem.

De polemiek met Krudzlo? Deze artiest is een maatje te klein voor mij. Goliath ging toch ook niet met klein duimpje vechten? Nou dan!

1 maart gaat hier de vlag uit. En als het niet anders kan de Friese. Elke keer als ik die vlag zie zal ik eerbiedig mompelen ; GP! GP! En salueren. ook dat nog.

 

Fred van der Wal 16-02-2011 10:12

Een misssive. Een erreur! Wim Duzijn vergeten. Mijn oudste dochter prijst hem wel eens om zijn door zettingsvermogen, edoch...ook Wim D. is een academicus, al of niet gesjeesd, dat weet ik niet, naar ik meen geloof ik wel dat hij zijn doctoraal heeft gehaald, misschien wel cum laude . Wie Wim D. is? Een tobber. Een criticus die van een geheel andere karakter structuur is dan mijzelve en lijdt aan het leven. Veel treurigheid ook. Zwaar op de hand. Veel gelachen wordt er niet in Huize Duzijn. Zelfs de kat kijkt sip. Zou hij wel pannekoeken, frieten of bitterballen kunnen bakken? Ik weet het niet. Toch een criterium waar je de mens achter de mens op kan afrekenen en dan die sterrenwichelarij. Nee, dat moest maar eens afgelopen zijn met horoscopen trekken. Apekool. Je koopt er niets voor. Om over die bejaaardenwoning maar te zwijgen want een echte man hoort in een doorzonwoning , flat of vrijstaaand optrekje. Bovendien behoort de mens niet single door het leven te gaan want daar is hij niet voor gemaakt. Toch moeten we niet gelijk gaan overdrijven en het homohuwelijk dan maaar omhelzen bij gebrek aan beter. Zo hoort het nu eenmaal niet, want de heteroseksjuwelen wijze van leven is nu eenmaal de meest gezonde.

Maar ik dwaal af. De bijdrages van Wim waren allemaal veel te moeilijk voor simpele niet academici. Ik denk dat alleen GP eigenlijk snapte wat er bedoeld werd.

Ik niet.

 

Thera 16-02-2011 10:22

Misschien offtopic, maar ik wilde deze gedachte even uiten:

Bij bloggen draait het juist om de reacties. De wisselwerking, het uitwisselen van gedachten en dat kan en mag soms best escaleren. De meeste redactieleden van de Volkskrant hebben dat niet begrepen en plaatsen een artikel, dat ook in de krant komt, op het blog, maar kijken er verder niet meer naar om. Geen enkele wisselwerking dus. Dat is dus geen bloggen in mijn optiek. Ik zie bloggen nog steeds als een soort toetsen van ideeën, wat denkt iemand anders hierover? En hoe en wat en waarom? Of hoe gaan anderen met een bepaald onderwerp om? En het kan daarom heel waardevol zijn. Dat Thom dit nooit heeft ervaren, komt ook omdat hij nooit actief geblogd heeft. Op zich niet erg, maar het zet zijn ongenuanceerde oordeel wel in een heel ander licht.

 

Klaverblad 16-02-2011 10:30

Op mijn tuinhuis wappert de friese vlag. Ik zal er nog even een foto van maken...

(en hierboven plaatsen)

Friesland spreekt me aan. Ik zou wel op een terp willen wonen, onbenaderbaar, maar wel met zicht op de omliggende wereld. Niet voor steeds, maar wel voor de momenten dat ik de wereld haat..

Wim is een intellectueel pur sang, een zelfverkozen eenling, een creatieve man. Ik heb wel geprobeerd wat contact te krijgen/houden, maar zijn wereld is de mijne niet. Ik heb wel respect voor zijn stijl, trouw (naar jou) en doorzettingsvermogen. Ik blijf hem lezen, al is het vaak een hele klus.

 

Klaverblad 16-02-2011 10:35

@ Thera,

Mee eens met je constatering.

Hij vindt zichzelf journalist en bloggers zijn van een lager niveau.

Het was ook niet sportief wat Thom deed. De aanval frontaal inzetten en niet willen reageren. Zwaktebod.

Voor mij -dat mag bekend zijn- is het VKB-formaat zo sterk vanwege de interactiemogelijkheid.

 

Fred van der Wal 16-02-2011 10:45

Thera

Volledig mee eens. Je pleit voor de menselijke maat. Voor interactie. Voor persoonlijke ontwikkeling, voor groei, voor de mogelijkheid gelijkgestemden te ontmoeten, allemaal mee eens, ideeën te ontwikkelen, creativiteit.

Wie daar voor kiest, daar kies ik eveneens voor.

Zoals academici neer kijken op niet academici kijken journalisten neer op webloggers, een mix van dedain en jaloezie.

Burgerjournalistiek is een nonsens concept. Wat stond ons dan te doen? De schoorsteenbrand op de hoek te verslaan met pakkend beeldmateriaal?

Ja, dat zouden die journalisten wel gewild hebben en dan een lange neus naar ons trekken gevolgd door sliep uit gebaren en als slot met de rechterhand een vliegenvangend gebaar ter hoogte van het voorhoofd makend? Of zou het 't internationale Fuck It gebaar van de middelvinger worden? Ik denk het laatste!

 

Fred van der Wal 16-02-2011 10:50

Klaverblad,

Ik heb enige jaren op een terp gewoond, die sinds de middeleeuwen Lekkerterp heet te te Oldeboorn.

Zelfs die plek waar ik woonde werd bestreden door GP merkwaardig genoeg. Ik keek er van op.

Klaverblad! Een Friese vlag op een niet Fries huis. Ik moet d emoderatie van het FNP nu terstond inlichten.

Die SWAT ploeg Friezen staat al dagen lang in een oude wrakke otobus klaar om met hooivorken langs te komen.

In de Bourgogne dreigde de fotograaf R. B. mij daarmee, vlak voor de opening van een tentoonstelling van mijn werk. Hij zei: Er is een ploeg Friezen onderweg om je aan te pakken! Ik zei dat ze welkom waren.

Ik ben toen naar buiten gelopen om vrij uit te kunnen lachen. De situatie was bizar.

Het artiestenvolkje! Altijd in voor een Witz!

Daarom houd ik ook helemaal niet van ze. Bijna net zo erg als academici!

 

Klaverblad 16-02-2011 11:08

Wat is er nog limburgs aan Limburg en fries aan Friesland?

Het barst er van de import!!

En asielzoekers..

Zoals elders.

Maxima zei: de nederlander bestaat niet.

En hoor ik jou nou zeggen: de fries bestaat wél?

 

Wim Duzijn 16-02-2011 11:34

Geroddel en geklets over anderen heeft me nooit aangesproken. Precies zoals FRED van der Wal zegt: Omdat ik een moeilijk mens ben die niet van geestelijke gemakzucht houd. Heb het ooit hier als volgt geformuleerd:

Ik ben een pessimist van nature. Ben altijd een eenzelvige zonderling geweest in een wereld die zich op zinloze wijze druk zit te maken over niks.

Op een dag – dat herinner ik me nog heel goed - werd ik door mijn moeder, die een ijverige rumoerige vrouw was die nooit eens de mond kon houden als er stilte in het leven nodig was, een bus ingeduwd vol schreeuwende en handtastelijke roomse kinderen: leden van het zangkoor.

Er was een jongen ziek geworden en daarom mocht ik gratis mee. Huilen dus, want ik haatte rooms-katholieke zingende kinderen, vooral wanneer ze ook nog ‘misdienaar’ waren – en dat kwam verschrikkelijk vaak voor, en ik ging dus nooit naar missen waarin gezongen werd - maar die niet erg pessimistische daad van me bleek volmaakt zinloos te zijn - moeders wil was immers wet – zodat ik me uiteindelijk geduldig schikte in mijn lot, stilletjes lijdend temidden van rumoerige roomse kinderen die in plaats van een onbegrijpelijk heilig lied (latijns was mode in die jaren), het ordinaire, door mij als kind al als volstrekt clichématig en ranzig ervaren 'potje met vet' ten gehore brachten.

De dagtocht, die mij dwong deel uit te maken van aan zingen verslaafd grauw, werd besloten met een verloting. Hoofdprijs was een grote voetbal, een echte leren bal, die iedereen graag wilde winnen, hetgeen onmogelijk werd gemaakt door wat ik achteraf ervoer als het ingrijpen van God hoogstpersoonlijk, een wonderbaarlijke daad die ertoe leidde dat mij - de uitzondering, de hater van het vrolijke lied - het winnende lot in handen werd gegeven, zodat ik na aankomst in Zwolle triomfantelijk het schreeuwende gezelschap verliet met in mijn armen de grote dure leren voetbal die zij wilden winnen…

Zwaar pessimistisch dus, als kind al, omdat de bal het symbool was van de terreur van de eeuwig zingende massa, waar ik als voetbalhater op neer blikte, zodat het winnen van hun grote kostbare bal mij met intense trots vervulde.

Ik had als rustige zwijgzame eenling de massa verslagen, hen het idool ontnomen en hen duidelijk gemaakt dat je helemaal geen lid hoeft te zijn van een rooms kinderkoor wanneer je de hoofdprijs in het leven wilt winnen.

En zo zit ik nog altijd in elkaar. Alles wat religieus is kan voor mijn part naar de hel lopen, niet omdat ik atheïst ben, want waarom zou ik als anarchist niet een vriend mogen zijn van God?, maar omdat ik een pessimist ben, en een pessimist is iemand die God niet zoekt bij de potjes met vet verkopende massa, maar bij alles wat hem in contact kan brengen met een wereld die pessimistisch is. Zo simpel is dat.

Het feit dat pessimisme niet in tel is, bewijst dat we in een massasamenleving leven, een wereld waarin massamensen altijd het kwaad neerleggen bij als gevaarlijk beschouwde eenlingen, mensen die juist helemaal niet gevaarlijk zijn, omdat een eenling altijd de vijand is van bedillerige bemoeizicht en geestelijke terreur, zaken die nu juist het grote kwaad vertegenwoordigen in een optimistische, anti-anarchistische samenleving.

Blogje van 22 juni 2009. Zie het maar als een SLOTAKKOORD...

www.vkblog.nl/bericht/265868/A...

 

Fred van der Wal 16-02-2011 12:08

Klaverblad

Een dillemma!

Ik moet er op in gaan.

Nederland is inderdaad verkwanseld. Hoe durft een Argentijnse dochter van het fascisme gehuwd met Prins Willem de Domme, te vervangen door Prins Pils of Prins Willem de Dikke, Nederland te kapittelen?

Wat er Fries is aan Friesland?

De taal ten eerste. Ten tweede, maar dat ervaar je pas na heel lang hier wonen, een bepaalde powetiese inslag, die Groningers niet bezitten.

Ik kan goed omgaan met Friezen, niet met Friese kunstartiesten, behalve met RHODIS natuurlijk, maar zij onttrekt zich aan elke categorisering. En ook met HEDWIG die ik toch als kunstenares waardeer in haar ongehoorde capaciteiten wat vorm geving betreft, maar ook haar strijdlustige beschilddering van heur gelaat met genoegen aan zie.

Ik zie GEEN kwalitatief verschil tussen vrije en toegepaste kunsten.

 

Fred van der Wal 16-02-2011 12:12

Wim

Dat vind ik een smakelijk verhaal.

Goed voor een weblog!

Inderdaaad; Roomsen zijn gluiperdjes en griffermeerden stiekemerdjes. Nihilisten deugen ook niet.

Die leren voetbal heb je met een Stanley mes bewerkt, zeker weten.

Ik haat trouwens alles wat met voetballeen te maken heeft.

Ben ik daarom een mietje?

Vast wel!

 

ZichvanVerre 16-02-2011 16:43

Een zeer lezenswaardige reactiedraad. Voor mij hoeft men geen gelijk te hebben, integendeel, als men dat maar met zeker elan doet.

 

Fred van der Wal 16-02-2011 19:37

Joost is een underperformer

die veel had kunnen bereiken

en een schrijf talent

maar weinig stabiel en dat is jammer

het schrikt mensen af

 

Egbert Bömers 16-02-2011 20:32

Ben ook maar een groentje op het onvolprezen VKBlog. Bovendien niet altijd in staat om te bloggen.

Jammer dat het VKBlog verdwijnt. Aantrekkelijke opmaak, heel overzichtelijk ook. De software werkt goed. Veel aardige mensen.

Fred van der Wal jent om 8.29 uur: Ik zal niemand van het weblog missen.

Wat mij betreft is dat wederzijds. Om hem en rikus emigreer ik zeker niet naar OBA, dat me sowieso tegen de borst stuit door het zinloze Engels: Join the conversation, 5 hours ago, en ga maar door.

Als-ie terugkomt van karate-les zal Van der Wal me wel weer bisschop Bomers noemen. De man is hopeloos verdwaald in de 21ste eeuw. Ik bid voor hem.

Tweede Versie. (Doordenkertje)

Fred mag dan Van der Wal heten, hij kan nog geen kikker van de kant duwen.

 

 

 

 

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.