Gegevens:

Categorie:
Autobiografisch
Geplaatst:
4 maart 2021, om 19:48 uur
Bekeken:
90 keer
Aantal reacties:
0
Aantal downloads:
17 [ download ]

Score: 0

(0 stemmen)

Log-in om ook uw mening te geven!




Share |

".Wel heeft Hans Redeker altijd heel lovend over mij geschreven "


Couperus las nooit recensies


Kunstenaars met enig karakter en talent hebben of hadden nooit een hoge dunk van de druk doende opgeblazen dames en heren kunstkrietietsie en zo hoort het ook, zegt U?
 
Tsjechov zei eens dat hij al 25 jaar las wat kritici over zijn werk schreven en nog nooit een waarde volle suggestie in de recensies had aangetroffen.Zo is het mij tot nu toe ook altijd vergaan.Wel heeft Hans Redeker altijd heel lovend over mij geschreven in het Algemeen Handelsblad en erkend dat ik een van de meest vooraanstaande vertegen woordigers van een generatie realisten en pop art artiesten ben die de Nederlandse kunst voor goed veranderd heeft. Als je die ambitie niet hebt als kunstenaar kun je beter wat anders gaan doen.
Cees Buddingh was na het artikel van W.F. Hermans over zijn dagboeken zo aangeslagen dat hij nooit meer iets heeft gepubliceerd tot zijn dood aan toe.
Couperus las nooit recensies, noch Maarten Biesheuvel.Karel van het Reve negeerde recensenten.In recensies worden vaak overbodige uitpraken gedaan over hoe de kunstenaar woont en hoe idyllies de omgeving is of het huis waarin hij woont of dat hij op geloofsgronden zijn schaam teloze S.M. tekeningen niet meer maakt en andere vrijblijvende op merkingen die er niet toe doen.En wat is de achtergrond  van de gemiddelde recensent of publicist over beeldende kunst? Schooljuffrouw en gefrustreerd tekenleraresje zo als J. S.,die in haar vrije tijd zelf wat klungelige olieverfschilderijtjes maakt en een mannetje heeft die de kost ver dient,maar veel liever in de tuin spit,ploegt en poot, waar zij gezien haar volume en morsige,afgezakte tuinbroek,slordig gesneden uit import blauw spijkergoed,dat boerse schorum uniform van al die Friese artistieke losers,toch wel  alle aanleg voor heeft?
Met een even arrogante als achteloze stelligheid beweren de geborneerde, overbetaalde, onbenullige heren en dames recensenten voortdurend:dit is prachtig geschilderd, maar dat is helemaal niks en wordt ook nooit iets, dit is achterhaald of teveel van het zelfde of dit ademt de geest van de tijd niet uit.
Zij lijken in de mening te verkeren dat zij onfeilbare meetinstrumenten bij de hand hebben om de inhou delijke en of formele kwaliteiten van een kunst werk te meten en na afloop een afgewogen oordeel te kunnen geven.Wat wil een Friese, boers ogende, struise,talentloze mejuffrouw J.S. met haar ongekamde,los hangende haren en make up loze blote billen boerinnenkop nou eigenlijk? Dat ik haar, zoals zij wellicht uit de verhalen van de overgesubsidieerde kollegaatjes heeft vernomen, in ontklede staat van dienst bij d’r achterpoten tegen het plafond zou willen optakelen als een gillend speenvarken dat op het punt staat geslacht te worden om haar daarna met de stieren zweep of de scheerriem eens flink af te rossen en de gepaste onderdanigheid die een recensente ten opzichte van een beeldend kunstenaar dient te tonen? Mijn naam en voornaam op haar buik en billen te tatoeëren of met een gloeiend brand-ijzer mijn voorletter F diep in haar schoften te branden? Niet dat ik daar enig moreel of religieus bezwaar tegen heb, integendeel, men dient dan wel eerst even schriftelijk te solli citeren en zijn of haar wensen duidelijk kenbaar te maken op eroties gebied,maar wellicht zouden anderen een gebrandmerkte, geflambeerde vrouw of man minder op prijs stellen als prijskalkoen bij het kerstmaal!(zie o.a. voor de hier boven behandelde materie de S.M. rolfilm prent Die flambierte Frau.)

 

 

 



Reageer op dit verhaal!

Je moet helaas ingelogd zijn om te kunnen reageren.